Otteita vanhasta blogista 1

Vietän v. 2014 kotisivujeni juhlavuotena. 

Pidin jo reilu kymmenen vuotta sitten ilmaisia kotisivuja, jossa oli mainoksia. Jossain vaiheessa ylläpito tarjosi maksullisia nettisivu.org -sivuja WordPress -alustalla. Se oli näiden nykyisten sivujen alku. Tällä palstalla katselen taakse päin muistellen nopeasti kulunutta kymmentä vuotta. Ehkäpä kerään jotakin talteen turvalliseen muistiin mahdollista monistetta varten. Laitan kommenttikentän. Ceta



Vanhasta blogistani:

6.6.2013  Ceta

Kirkkaana kesäpäivänä

”Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha…” (Joh.16:33)
”Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: ’Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;’ ” (Joh. 17:1)

Olemme tottuneet kirkkauteen, joka loistaa ja näkyy ja antaa valoa. Tässä kirkastaminen liittyy siihen, että Jeesuksella on edessään ristin kuolema. Näemme erilaisen kirkkauden. Sen havaitsemiseen tarvitaan Pyhän Hengen avaamat ”sydämen silmät”. Nämä silmät näyttävät synnin, vanhurskauden ja tuomion. Ne näyttävät sen, että olemme yksin, avuttomat ja toimimme väärin; tarvitsemme Jeesusta koko elämämme matkan ajan.

Jeesus on juuri sanonut, että opetuslapsilla on hänessä rauha ja maailmassa ahdistus. Sitten hän kohottaa silmänsä taivasta kohti puhuen Isälleen. Jeesus lupaa rauhaa hänessä kaikille, ja tämä toteutuu hänen kuolemassaan ja paluussaan kirkkauteen, josta hän on lähtöisin. Tämä rauha on sisimmässämme Puolustajan, lapseuden ja totuuden Hengen kautta. Näemme kirkkauden siinä, kun Jeesus on ristillä; meissä itsessämme emme sitä näe. Pyhä Henki kirkastaa Kristuksen.

_______________________________________

1.6.2013 Ceta

Evankeliumin totuuden sanasta

…me kiitämme häntä sen toivon tähden, joka teille on talletettuna taivaissa ja josta jo ennen olette kuulleet sen evankeliumin totuuden sanassa, joka on tullut teidän tykönne, niinkuin se on myös kaikessa maailmassa, missä se kantaa hedelmää ja kasvaa, samoin kuin teidänkin keskuudessanne siitä päivästä alkaen, jona te kuulitte ja opitte tuntemaan Jumalan armon totuudessa, … (Kol. 1:5-6)

Joskus on hyvä poimia erilleen joitain sanoja mutkikkaasta virkkeestä. Evankeliumin totuuden sana lahjoittaa toivon, se kantaa hedelmää ja kasvaa. Tämä vaikutus jää saamatta, jos evankeliumia ei julisteta tai kuulla. Jumalan armon totuuden tunteminen jää näin väistämättä pois. Sana ”totuus” viittaa myös siihen, että kaikki puhe evankeliumista tai armosta ei tapahdu totuudessa. Silloin hedelmäkään ei ole aito, eikä toivolla ole perustaa. Tarvitsen runsaasti hyvän Jumalan armoa ja viisautta, ja esirukouksia. Ceta

__________________________________________

31.5.2013  Ceta   Vapaudesta!

Kuinka monin kahlein usein aikuinen ihminen onkaan sidottu! Jos nämä kahleet näkisi omin silmin, niin varmaan kiiruhtaisi hakemaan sakset. Jokainen normaali ihminen tahtoo olla terveellä tavalla vapaa. ”Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen” (Gal.5:1). ”Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa” (Gal.5:13).

Vapaus on jotain enemmän, jotain kestävämpää, jotain arvokkaampaa kuin uskallamme edes unelmoida. Siitä on pidettävä lujasti kiinni. On varjeltava itseään, ettei tule sidotuksi. On varjeltava myös itseltään.

__________________________________________

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *