puheet youtubet

 

 

Jeesuksen sanoja Johanneksen Evankeliumissa. Kirjanen puhuttuna, 13 minuuttia. https://youtu.be/Xdn_bXlqFdk


Puhuttu marraskuussa 2008 Lohjalla Henótês -seurakunnassa:


 

Puhuin tämän KARKUN EVANKELISELLA OPISTOLLA sielunhoitopäivillä 16.4.2016, 38min.


 

Tein youtuben Hyvinkäällä 16.3.2016 pitämästäni puheesta. Äänen laatu on heikohko, koska en oikein keksinyt sanelimelle paikkaa, ja kirkossa kaikui. Hiukan pystyin ääntä editoimaan esille.



Aikamme harhoista, kotona tammikuussa 2013/ Ceta

Tämä on sikäli hyvä puhe, että pystyin puhumaan suoraan sanelimeen 50 minuuttia aiheesta yllättävänkin loogisesti. Kaikki ei mennyt sanatarkasti oikein ja sen vuoksi tämä ei kierrä julkisena, vaan on kuunneltavissa linkin kautta. Pilates tuli mainittua joogan yhteydessä, vaikka ovat juuriltaan erilaiset. Joskus näitä tarjottiin molempia samasta tutusta paikasta, ja tämä toi puheeseeni tuon virheen. Varmaan on muitakin.


 

Rukoukseen liittyvää kehotusta ja lupausta, Turussa 17.9.2015, 44min


 

Armon hetkiä -hartauskirjanen luettuna, 36minuuttia


 

Puhe ”Jumalan armo ja laupeus Kristuksessa”, 33min

Yksi ajatus koskien aihetta “puheet youtubet”

  1. Kuuntelin tuon rukousta koskevan puheesi. Minusta se oli hyvin rohkaiseva ja lohudullinen puhe ja siinä oli mielestäni hyvin evankeelinen ja sielunhoidollinen perusvire. Ja tarpeellista rajankäyntiä erityisesti äärikarismaattisen teologian ja julistuksen orientaatiosta nousevan ”uskon rukouksen” kanssa ja välillä, jonka tulee ilmetä ”varmuutena”, voimana, vailla epäilyksiä ja usein ns. mitattavina ja ilmenevinä merkkeinä. Ja nämä kaikki nimenomaan ihmisen kokemuksena ja hänen toiminnan/suorituksen tuotteena. Tuolloinhan rukous ja siihen liittyvät ”seuraukset” ja siunaus lankeavat vain tiettyjen ns. vahvojen uskovien osalle. Mitä sitten me, jotka emme noita mittoja täytä, emme jaksa, emme omaa sitä tarvittavaa salattua gnoosist, emme osaa tai tunne oikeita metodeja, emme osaa ylistää ja palvoa oikealla tavalla, jne, jne.?

    Mutta kuten puheessasi viittaat useaan kertaan, että erityisesti hätääntyneinä, lohduttomina, rauhattomina ja heikkoina on suuri lahja ja armo saada mennä Vapahtajamme luo ja kertoa huolemme hänelle. Ja hän tosiaan; ”noukkii nekin sanat jotka me pudotamme tai hukkaamme”. Ja useinhan tosiaan on niin, että Jumalan Sana saattaa parhaiten lohduttaa sisimpiä tuntojamme ja antaa niille sanallisen muodon silloin kun omat sanamme purkautuvat vain sanattomina huokauksina. En tiedä voidaanko ihan näin soveltaa, mutta liekö tässä silloin kyseessä tietynlainen, ihmiselle/rukoilijalle ”Sanan lihaksi tuleminen”? Miten se menikään?; Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala…ja Sana tuli lihaksi..” ja toinen kohta tulee mieleeni; usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen Sanan kautta..”. Ja onhan tosiaan niin, että Pyhä Henki ottaa Kristuksen omasta ja antaa meille, kuten Jeesus lupaa ja Jeesus tosiaan toteaa, että sanoissa, jotka hän on puhunut on Henki ja Elämä.
    Kyllähän se on ihmeellinen Pyhän Hengen työ kun rauhattoman, levottoman ja hätääntyneen ihmisen luokse löytävät vaikkapa ne Jeesuksen sanat; ”joka minun työköni tulee, sitä minä en heitä ulos”. Ja kun hän saa niihin ikäänkuin uskon tyhjillä käsillä tarttua ja saada uutta rohkeutta ja luottamusta jatkaa matkaa eteenpäin ehkä muutoin levottomuutta, rauhattomuutta ja ahdinkoja täynnä olevan elämän keskellä, niin onhan se mitä ihmeellisintä Evankeliumin/Hyvän Paimenen ääntä/viestiä..Ja juuri sitä Kristinuskon paradoksia, johon puheessasikin viittaat; toivoa toivottomuudessa, elämää kuolemassa, voimaa heikkoudessa, ikuisuutta katoavaisuudessa, uskoa epäilyssä, rauhaa rauhattomuudessa, näkemistä pimeydessä/sokeudessa, olevaista olemattomuudessa…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *