Healing Rooms -arviointini

3.8.2013 kävin katsomassa kansainvälisen Healing Rooms -järjestön sivuja:

MYYNTIÄ SPOKANEN HEALING ROOMS -KESKUKSESSA

http://healingrooms.com/shoppingcart/ Eli tässä näkyy jotain siitä, mitä he myyvät. On selvää, etten voi suositella tuolta mitään. Olen täysin eri linjoilla.

 Popular Authors

See all authors

 

TÄSTÄ PÄÄSEE LINKKEIHIN

http://healingrooms.com/index.php?pageid=431  Tuolta löysin esiin laitetut linkit. Jätän pois lähinnä matkailijoiden opastukseen tarkoitetut. Kaikki linkit liittyvät mielestäni jollakin tavoin äärikarismaattisuuteen joko Vineyard-liikkeen tai helluntailaistaustojen kautta. Eli en suosittele näitä linkkejä.

 Links of Interest

 This links page is provided as a service to our web page visitors.
(Healing Rooms Ministries cannot take responsibility for the content of other web sites. And, their inclusion on this page does not equate to an endorsement).

Ministry Links

 

MITEN HEALING ROOMS SAI ALKUNSA.

Tämä alkukertomus oli v.2008 sellaisessa muodossa, että ensimmäinen rukousklinikka (Healing Room) olisi perustettu samaan taloon, missä oli ollut John Laken divine healing -klinikka. Kävi kuitenkin ilmi, että rakennus oli palanut välillä, joten tässä todetaan vain sijainnin olleen saman. Muualla Cal Pierce kertoo, että Bill Johnson oli se henkilö, jonka kautta hän sai ”uudistuksen” tai ”voiman” v. 1996.

http://healingrooms.com/index.php?pageid=421

Cal Pierce, Director

Cal Pierce and his wife Michelle grew up in Redding, California where they were members of Bethel Assembly of God Church. Cal served at Bethel as an elder and board member. He says he was ”the most bored board member the church had.” For 25 years he was stuck in a form of Christianity that denied God’s power. In June, 1996 during a service where God moved powerfully, Cal was changed by the power of God. Cal’s life has been changed ever since.Cal, a Real Estate Developer, felt God draw he and his wife, Michelle, north to Washington State in November 1997. ”We sold everything, packed up our furniture and moved to Spokane having never been there before. We were not sure exactly what God wanted us to do, so we continued to seek his direction for ministry.”Having studied the revivals, Cal had read about John G. Lake’s ministry in Spokane. Cal visited Lake’s grave site once each month for over one year to pray.”On February 28, 1999 I started a 40 day fast. I went to Lake’s grave site to pray when I heard God say, ’There is a time to pray, and a time to move.’ There was no doubt that God wanted us to re-dig the generational wells of healing in Spokane.” Cal called in intercessors and began training up healing teams. On July 22, 1999 the Spokane Healing Rooms of John G. Lake were re-opened in the same location they were 80 years ago.Cal teaches at conferences around the world about the provision Jesus provided in the atonement for our healing. All of the provision of the cross must impact the body of Christ. God is raising up an end-time army that must get out of the tent if it is going to march to the battle and take the harvest. This army will not march to the battle on crutches. It will have signs and wonders following it.

Koko kansainvälinen HR-toiminta on kytköksissä toisiinsa. On yhteinen opetusmateriaali, henki ja liikeidea. Kun siinä on mukana, niin erottautuminen on hyvin vaikeaa. Suomessa ovat erityisesti New Wine -liike ja Hengen uudistus kirkossamme useiden vaikutusvaltaisten henkilöiden kautta sitoutuneet Healing Rooms -toimintaan. Moni heistä ajattelee rukousta ja palvelua vain yksittäisten yhdessä toimivien kristittyjen näkökulmasta. Minä taas näen, ettei voi olla muusta kokonaisuudesta irrallista Healing Rooms -toimintaa.

Olen usein sanonut, että HR-työssä on mukana hienoja, vilpittömiä kristittyjä. Minä olen itse epäonnistunut hyvin monessa asiassa, ja todellakin joutunut rajoittumaan myös hengellisellä puolella siihen vähään, mihin koen saaneeni johdatusta ja hyvän Jumalan apua. Olen usein hyvin epävarma ja todellakin teen lukuisia virheitä kaiken aikaa. Eli ihmisinä joudun kyllä kunnioittamaan suuresti HR-työssä olevia henkilöitä, mutta hengellisissä peruskysymyksissä ja painotuksissa olen eri linjoilla. Ne, joita tunnen, ovat lähes kaikilla elämänalueilla saaneet aikaan monin verroin enemmän hyvää kuin minä itse.

Suomen Healing Roomin sivuilla http://healingrooms.fi Bill Johnson erottuu selvästi mm. kirjojensa puolesta, joita myydään Suomen Healing Roomin kautta. En siis suosittele näitä!

”Healing Room on ottanut myyntiin kirjoja, jotka muuttavat ajattelua, vievät lähemmäksi Jumalaa ja varustavat palvelutyöhön. Tilaa itsellesi tai lahjaksi!
1) Kunnioituksen kulttuuri, Danny Silk (Culture of Honor)
2) Elämä Kuninkaan perheessä, Kris Valloton ja Bill Johnson
(Supernatural Ways of Royalty)
3) Maan päällä niinkuin taivaassa, Bill Johnson (When Heaven Invades Earth)
4) Saatanan syötti, John Bevere (The Bait of Satan)
5) När himmelriket tränger fram, Bill Johnson (When Heaven Invades Earth)
6) Ansikte mot ansikte med Gud, Bill Johnson (Face to Face with God)

KATSO SEURAAVA KIRJOITUKSENI: 

5. Kansainvälinen keskus Spokanessa IAHR -yhteydet kaikkiin maailman rukousklinikoihin

 

Tähän lisään vähitellen kirjoituksiani aihepiiristä

1. Healing Rooms -rukousklinikoiden taustoista

2. Healing Rooms osana uuskarismaattista liikehdintää

3. Jumalan valtakunta Markuksen evankeliumissa

4. Healing Rooms Nordic Conference 14.-16.10.2010          (ei artikkelia, kaikki tässä)

http://uskojaelama.net/arkisto/index.php?topic=4603.0

Aihe oli alunperin Usko ja Rukous keskustelufoorumilla, joka sitten korvautui Usko ja Eämä foorumiksi. Kirjoitin nimimerkillä Callamari. Olin aika rohkea, ja en ehkä voinut täysin aavistaa miten intensiiviseksi keskustelu ajoittain muodostui. Oli se ihan hyvä keskustelu kuitenkin.

5. Kansainvälinen keskus Spokanessa IAHR -yhteydet kaikkiin maailman rukousklinikoihin

1.

Healing Rooms -rukousklinikoiden taustoista

Ceta Lehtniemi

 

Suomessa järjestö on toiminut syksystä 2006 lähtien. Sen on tuonut Suomeen Susanne ja Markku Laitinen ja he huolehtivat myös koulutuksesta ja markkinoinnista. Järjestö on yhteydessä mm. suomalaiseen ”Viinitarha” srk-liikkeeseen (Viinitarha liikkeen perustaja oli John Wimber). Rukousklinikoita on keväällä 2008 seitsemällä paikkakunnalla ja valmistavaa toimintaa noin 20:ssä kohteessa. Järjestö on kansainvälinen ja sen keskuspaikka on Spokane, Washingtonissa. Johtaja on Cal Pierce. Idean isä on John G. Lake. (Talvella 2013 rukousklinikoita on Suomessa 27)

 

Yhdistyksen ilmoittama toiminnan visio

– Healing Room on kanava Jumalan parantavan työn ja eheyttävän rakkauden virtaamiselle sairaiden ylle Suomessa.
– Healing Roomissa eri seurakunnista tulevat Kristuksen palvelijat toimivat yhdessä.
– Healing Room varustaa kristittyjä olemaan Jeesuksen parantavan rakkauden kanavina.
– Nähdä Jumalan ihmeellisiä tekoja Suomessa niin että Jumala saa kaiken kunnian.

Metodit palvelutyössä

-Seurakuntien yhteiset palvelutiimit koostuvat Healing Room -työhön koulutetuista, seurakunnan valtuuttamista vapaaehtoisista. Tiimiläisillä on halu nähdä sairaiden parantuvan ja sidottujen ja masentuneiden pääsevän vapaaksi Jeesuksen nimessä.

-Tiimin jäsenet koulutetaan ja  haastatellaan ennen palvelutehtävän aloittamista. Tiimiläisen tulee olla kristittynä kypsä ja avoin Pyhän Hengen toiminnalle. Jokaisessa palvelutiimissä on kolme henkeä.
-Healing Roomin ilmoittama tavoite on saattaa Jumalan kunnia Suomeen niin, että uskovat eivät seuraa ihmeitä ja merkkejä, vaan ihmeet ja merkit seuraavat uskovia.

 

Taustalla miehet John G. Lake ja Cal Pierce

Yhdistyksen internetsivuilla kerrotaan varhaisesta Healing Room -toiminnasta. John G. Lake, ”Parantumisen mies” perusti Healing Roomit eläkkeelle jäätyään Spokaneen, Washingtoniin n.1915. Vuosina 1915-1920 julistettiin Spokane yhdistyksen antaman tiedon mukaan Yhdysvaltain terveimmäksi kaupungiksi Laken työn johdosta. Lääkäreiden keskuudessa John Lake ei kuulemma ollut suosittu, sillä Lake vei työllään lääkärien toimeentulon. Healing Roomit toimivat noin 1930-luvun lopulle saakka kunnes pikkuhiljaa kuolivat. Cal Pierce alkoi tutkia Spokanen kaupungin ja John G. Laken hengellistä historiaa 1990-luvulla ja koki, että Jumala kutsui hänet perustamaan Healing Roomin. Monien vaiheiden kautta 1999 avattiin ensimmäinen Healing Room -rukousklinikka täsmälleen samassa huoneistossa, missä John G. Laken palvelutyö oli toteutunut vuosisadan alussa. Tällä hetkellä maailmassa on toiminnassa jo reilusti yli 600 Healing Room -rukousklinikkaa.

 

Liitän tähän joitain yksityiskohtia siitä miten Cal Pierce sai haltuunsa John G. Lakella olleet parantamisen kyvyt. Cal & Michelle Pierce muuttivat Spokaneen. Cal kävi vuoden ajan kerran kuukaudessa John G. Laken haudalla rukoilemassa. 28.2.1999 hän aloitti 40 päivän paaston. Hän meni jälleen Laken hautapaikalle rukoilemaan ja koki Jumalan sanovan: Nyt on aika rukoilla, ja aika lähteä asiassa liikkeelle. Pierce koki, että Jumala halusi heidän kaivavan uudelleen esiin parantamisen lähteet Spokanessa. Cal kutsui ympärilleen esirukoilijoita ja alkoi harjoituttaa healing-ryhmiä valmiiksi. 22.7.1999 John G. Laken Healing Rooms Spokanessa avattiin uudelleen samassa huoneistossa, missä se oli 80 vuotta sitten.

 

Cal opettaa konferensseissa ympäri maailmaa, että Jeesus on sovitustyönsä yhteydessä hankkinut meille myös parantumisen. Kaikki ristin osa-alueet tulee hänen näkynsä mukaan saada sisältymään Kristuksen ruumiiseen. Pierce sanoo: ”Jumala on nostamassa lopunaikojen armeijan, jonka täytyy lähteä ulos teltoistaan ja marssia taisteluun ja ottaa talteen sato. Tämä armeija ei marssi taisteluun kainalosauvoilla. Sitä seuraavat merkit ja ihmeet.”

 

Mistä John G. Laken parantamistoiminta sai alkunsa?

John Graham Lake, (1870-1935), yleensä tunnettu nimellä ”John G. Lake”, oli liikemies, johon John Alexander Dowien parantamistoiminta teki vaikutuksen. Lake sai Pyhän Hengen kasteen Azusa-kadun herätyksessä ja on tullut tunnetuksi lähetystyöstään ja uskolla parantamistoiminnastaan. John G. Laken uran alussa hänen vaimonsa, jota hän syvästi rakasti, jopa jumaloi, sairastui henkeä uhkaavaan sairauteen. Koska Lakella oli takanaan jo koko ikänsä ollut kärsimystä ja menetystä, hän kieltäytyi hyväksymästä tätä, ja otti radikaalin askelen ja vei vaimon tapaamaan John Aleksander Dowieta. Dowiella oli mainetta erikoisena uskolla parantajana. Hän oli perustanut Zion Cityn, joka oli Illinoisissa, 50 kilometriä Chicagosta pohjoiseen, tämän parantamis-uskonsa ympärille. Kyseessä oli maallisen Jumalan valtakunnan rakentaminen. Dowien harha-askeleet eivät jääneet tähän. Sen lisäksi hän alkoi kuvitella olevansa Elia. Se tapahtui, kun muutamat henkilöt tulivat puhumaan hänelle asiasta. Dowie opetti parantumisen kuuluvan Kristuksen sovitustyöhön ja oli lääkäreitä ja lääkkeitä vastaan, koska hänestä Jumalan tahto oli, että sairaat paranevat aina.

 

Laken vaimo toipui, ja Lake vedettiin mukaan Dowien liikkeeseen, ja hänestä tuli lopulta yksi kirkon vanhimmista. Täällä hän alkoi harjoittaa ”jumalallista parantamista”. Vaikka Dowie hylkäsi helluntailaisten sanoman, alussa joukko helluntailaisia johtajia, mukaan luettuna F.F. Bosworth, saivat harjoitusta parantamistoimintaan Dowien alaisina. Dowie toimitti viikoittain ilmestyvää aikakauslehteä Leaves of Healing.

 

Spokane on maailmanlaajuisen toiminnan pääpaikka

Siellä järjestetään koulutusta, konferensseja ja healing -toimintaa.

Esim. syyskuun 10-13 pvnä 2008 järjestetään ”Spiritual Hunger Conference”. Pääpuhujat ovat piispa Joseph Garlington, Bill Johnson ja Cal Pierce. Joseph L. Garlington on suosittu puhuja Promise Keepers -järjestössä.

 

Mikä on Promise Keepers?

1990-luvun alkupuolen tietojen mukaan Latter Rain eli myöhäissade-oppi johti USA:ssa ekumeenisen ”sotilaallisen” järjestön luomiseen! Sitä kutsutaan nimellä Promise Keepers (Lupauksen pitäjät). Järjestö perustuu ajatuksiin ”Poikalapsen” syntymisestä seurakuntaan ja ”Jumalan lasten ilmestymisestä”. Lähtökohtana on Room. 8:19. Se on osoitus siitä, että yhden ainoan jakeen perusteella, sitä väärin tulkiten, voidaan eksyä mitä mielettömimpiin projekteihin. Nämä Ilmestyspojat (Manifest Sons of God, MSOG) uskovat, että Kristus inkarnoituu viimeisenä aikana seurakuntaan, mutta vain yhdistyneeseen seurakuntaan. Toinen lähtökohta järjestölle on oppi Joelin armeijasta (Joel 2:1–11). Tämä kaikkia kirkkoja edustava miesten armeija perustettiin, jotta Latter Rainin opetukset saataisiin markkinoitua USA:n kirkkoihin. Siihen kuuluu satoja tuhansia miehiä jo 1990-luvun alussa.

 

Promise Keepers -järjestön uutislehden mukaan miehet ovat tulleet yhteen täyttämään Joelin kirjan profetian, käymään sotaa. Järjestön ovat perustaneet John Wimberin viinitarhaseurakunnan (Vineyard) jäsenet. MSOG:n opetukset ovat nauruherätyksen perustana ja liittyvät Rodney Howard- Browneen. Promise Keepersien välityksellä nämä opit kulkeutuvat nyt kaikkien kirkkokuntien seurakuntiin. Perustamiskirjassa sanotaan, että järjestö on kirkkokuntiin kuulumaton, ylikirkollinen organisaatio, jonka tavoitteena on kunnioittaa raamatullista miehisyyttä ja motivoida miehiä Kristus-kaltaiseen miehisyyteen. Toronton nauruherätys levisi vuodesta 1994 alkaen kaikkialle maailmaan. Herätykseen liittyi erikoisia liikutuksia, huutamista, vapinaa ja lattialla ”likoamista”. Myös liikkeen outoihin oppeihin alettiin kiinnittää huomiota. Toronton herätys räikeine muotoineen hävisi melko nopeasti, mutta se elää yhä monen toiminnan taustalla. John Wimberiä voidaan pitää keskeisenä hahmona liikkeessä.

 

Toisena nimenä Spokanen ”Spiritual Hunger” konferenssissa on mainittu Bill Johnson. Hänet yhdistetään mm. New Wine -seminaareihin. Bill Johnson puhuu mm. Tukholmassa pohjoismaisessa New Wine – konferenssissa 24-26.4.2008 parantumisesta

 

Mitä on New Wine?

Tärkeä vaikuttaja New Winen takana on varhainen Vineyard-liike ja John Wimberin opetukset, jotka tulivat Englantiin sellaisten miesten kautta kuin David Watson ja piispa David Pytches. Painotus on Jumalan valtakunta-ajatuksessa, Hengen työssä ja Pyhän Hengen voimassa ja lahjoissa. Eheyttävään, vapauttavaan ja profeetalliseen toimintaan keskitytään. New Winen perusti v.1989 David Pytches, joka oli Chorleywoodin St. Andrewin anglikaanikirkon kirkkoherra Hertfordshiressa Englannissa. Davidin johdossa seurakunta kävi läpi voimakkaan hengellisen ”uudistuksen”, joka veti puoleensa tuhansia muita kirkkojohtajia, jotka halusivat oppia siitä mitä tapahtui. Tämä johti siihen, että David ja hänen puolisonsa Mary alkoivat järjestää vuosittaisia ”uudistuskonferensseja”. Näin syntyi New Wine. Myöhemmin muodostunut verkosto tukee kirkkoja ja niiden johtajia uudistumisessa. Tiedot ovat Ruotsin New Wine internetsivulta.

 

Yksi esimerkki Spokanen laajasta opetusmateriaalista

Spokanen Healing Rooms keskuksessa on myytävänä mm. T.L. Osbornin kirja ”100 jumalallisen parantamisen tosiasiaa.” T. L. Osborn kirjoittaa paranemisesta:”Raamattu kertoo sen totuuden, että meidät on parannettu jo Jeesuksen haavoissa, mutta tosiasia saattaa kuitenkin olla se, että parantuminen ei ole heti näkyvää. Parantuminen otetaan vastaan uskomalla totuuteen eli Jeesukseen, eikä tosiasioihin ja oireisiin. Parantuminen sairauksista ei ole itsestään selvä asia, sillä itse parantajan Jeesuksen täytyy olla paikalla. Kun otamme vastaan parantumisemme Jeesukselta, niin Jeesus tulee kirkastettua ja iloa ja riemua vapautuu pimeään maailmaan, sekä pimeys väistyy. Usko on luottamusta lupausten antajaan, että hän kykenee täyttämään lupaukset olosuhteista huolimatta. Meidän ei tule murehduttaa Pyhää Henkeä epäuskollamme, vaan kiittää ja ylistää Pyhän Hengen läsnäolosta.”

 

Joitain kohtia Suomen Healing Rooms -koulutuksen sisällöstä

  • Parantava Jumalan sana, parantamisen ainekset, sairauksien juuret ja muodot
  • Mitä Jeesus parantaa? Miksi Jeesus parantaa? Miten Jeesus parantaa? HR periaatteita
  • Parantumisen esteitä, miksi kaikki eivät parane?  Olemmeko sairaita Jumalan kunniaksi?
  • Pyhän Hengen läsnäolo rukoustyössä. Miten Pyhä Henki toimii tänä päivänä sairaan puolesta rukoillessa? Pyhän Hengen lahjat ja Hengen hedelmät
  • Hengellinen auktoriteetti, kristityn auktoriteetti Kristuksessa
  • Rukousta tulevien tiimiläisten ja jokaisen osallistujan puolesta

 

Oma huomioni kiinnittyy kolmeen ensimmäiseen kohtaan. En näe, että Raamatun pohjalta on tarkoitus tehdä tämän kaltaisia oppeja sairauksista ja parantamisista. Tähän liitetään Osbornin, Laken ja Piercen esittämä ajatus, että Jeesuksen ristin työn perusteella olemme jo parantuneet. Tämä ilmeni myös John Aleksander Dowien opeissa. Ihminen rakentaa sitten tämän jo sovituksen yhteydessä tapahtuneen parantumisen varaan erilaisia oppirakennelmia siitä miten parantuminen otetaan vastaan ja miten sen esteet poistetaan.

 

Voisimme puhua myös opista liittyen ”Jeesuksen läsnäoloon”. Tällä ymmärretään nykyisin tietynlaista tunnelmaa, johon päästään rukouksin ja ylistyksin, siis ihmisen suorituksin. Jeesus on kuitenkin luvannut olla omiensa kanssa joka päivä maailman loppuun saakka. Saamme luottaa tähän enemmän kuin mihinkään, mitä me koemme ja aistimme. Juuri silloin kun emme mitään koe, on tärkeintä tietää, että Jeesus on kanssamme.

 

Jumalan lapseuteen liittyy yksinkertainen luottamus eikä parantamismenetelmien kehittäminen. Saamme rukoilla paranemista taivaalliselta Isältämme Jeesuksen nimessä. Käännymmehän Hänen puoleensa kaikissa elämämme tarpeissa. Voimme myös pyytää luotettavia uskovia rukoilemaan kanssamme tai pyytää öljyllä voitelua. Samoin voimme turvautua seurakunnan tai uskonystävien esirukoukseen.

Olen kuullut ja lukenut aidoista paranemisista, joissa on hyvin yksinkertaisesti vuodatettu sairauden tuoma hätä Jumalan, Isän, hoitoon. Yhden paranemisen tiedän tapahtuneen ehtoollispöydässä.

 

Kohta ”Hengellinen auktoriteetti” vie ajatukset mm. Kenneth Haginin virheelliseen opetukseen kristityn auktoriteetista. Osa väärästä vallan ja auktoriteetin opetuksesta perustuu tähän tuttuun Raamatun paikkaan lähetyskäskystä, Matt.28:16-20: … Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani…. Valtateologit väittävät löytävänsä näistä Jeesuksen sanoista ns. vallan delegoinnin. He ovatkin mielessään lisänneet yhden sanan, jota ei Raamatussa ole. Sana on: (Menkää siis) te samoin. Jeesus ei sano niin, vaan: Menkää siis ja tehkää! Tämä on hyvin yleinen selitys, jolla halutaan tukea vallan delegointioppia.

 

Yhteenvetoa Healing Rooms -toiminnasta

Healing Rooms toiminnalla on selkeät yhteydet ns. Toronton herätykseen (nauruherätykseen) ja toisaalta myös vuoden 1906 Azusa – kadun herätykseen. Aivan ilmiselvä ja erikoinen on yhteys John Alexander Dowiehen. Laken yhteys Dowiehen syntyi nimenomaan tämän elämän viimeisinä vuosina Zionin kaupungissa. Lake perusti parantumishuoneensa Spokanen kaupunkiin. Täsmälleen samoista tiloista alkoi Cal Piercen toiminta. Cal Pierce on kouluttanut maailmalle lukuisia healing-kouluttajia kuten Suomen Laitiset. Täällä Suomessa jokainen Healing Roomissa rukoileva käy läpi saman koulutuksen ja sen pitävät Susanne ja Markku Laitinen. Lopuksi jokaisen koulutettavan puolesta rukoillaan henkilökohtaisesti. Muulla tavoin koulutetut henkilöt eivät voi anoa pääsyä rukoilijoiksi.

 

Torontolaisuudessa ”siunaus” ja ”voitelu” levisi käsien kautta. Healing Rooms toiminnassa tällainen vastaava ketju löytyy rukouspalvelijoista aina Cal Pierceen asti. Healing Rooms työssä voidaan kuitenkin ilmoittaa työn isäksi ja lähdehenkilöksi John Graham Lake ja oikeammin se voisi olla John Alexander Dowie, kuten edelläolevasta näkyy. Klinikoille voi mennä rukoiltavaksi kuka vain kokee siihen halua tai tarvetta. Uskoa ei edellytetä. Hoitohuoneen seinässä lukee ”Jeesuksen läsnäolo”. Ylistyksellä ja esirukouksella pyritään saamaan aikaan Pyhän Hengen läsnäoloa.

 

Raamatussa varoitetaan olemaan liian kerkeä laittamaan käsiä ihmisten päälle. Samoin tulee olla myös varovainen siinä kenen käsien alle menee (1Tim.5:22). Nyt tässä Healing Rooms liikkeessä unohtuu kaikkinainen varovaisuus ja arvioiminen. Toiminta leviää vauhdilla seurakuntiin ympäri Suomea. Toiminnan ytimessä on sama hengellinen ja opillinen sisältö, mikä esiintyi Toronton nauruherätyksessä, kuitenkin ilman sen räikeitä ulkoisia vaikutuksia. Tämä seikka ei tee toimintaa yhtään sen vaarattomammaksi. Monet Raamatun vastaiset opit näyttäisivät olevan kytkeytyneenä toiminnan taustalle, kuten kirjoituksessani olen ottanut esille.

 

Varsinainen sovituksen sanan julistus syntien anteeksisaamiseksi jää Healing Rooms -toiminnassa syrjään, kun tavoitellaan parantamisia. Merkkien tulee seurata Sanan julistusta. Evankeliumin on oltava ensimmäisenä. Jumalan parantava työ ei myöskään ole missään vaiheessa tauonnut. Kirkoissa ja rukoushuoneissa on säännöllisesti rukoiltu sairaiden puolesta. Mielestäni Raamatussa ei puhuta evankeliumista irrallaan tapahtuvasta parantamisesta, jota voisi verrata rukousklinikka-toimintaan. Healing Rooms -järjestö osallistui syksyllä 2007 Hengen ja Tiedon (rajatiedon) messuille energiahoitojen rinnalla. Tämä jo sinänsä aiheuttaa epäselvyyttä ja hämmennystä muutenkin sekavassa erilaisia hoitoja tarjoavassa kentässä.

 

Lähteitä:

Paavo Hiltunen ”Torontoilmiö läpivalaisussa”, s.141

http://en.wikipedia.org/wiki/John_G._Lake

http://koti.phnet.fi/elohim/elamankerratopettavat.html

http://leavesofhealing.googlepages.com

http://www.kristitynfoorumi.fi/eiuutta2.htm

http://www.healingrooms.fi

http://healingrooms.com

http://www.healingrooms.fi/filearc/69_Healing%20Rooms%20-lehti%20%201_08%20.pdf

http://healingrooms.com//index.php?src=spiritualhungerconference

https://healingrooms.com/index.php?src=content&cid=3 

http://www.new-wine-finland.net

http://www.kairosnewwine.se

http://www.kolumbus.fi/pentti.mattila/Sivut/Parantuminen.htm

http://www.rajatieto.fi/fi/node/56

http://www.kristitynfoorumi.fi/menestysharha.htm

____________________________________________________________

 2.

Healing Rooms osana uuskarismaattista liikehdintää

Artikkeli on julkaistu lehdessä Ajankohtainen teologia 2/2010

 

 

Uudet karismaattiset liikkeet levittäytyvät Yhdysvalloista kaikkialla maailmaan, lopulta aina myös Suomeen. Mistä tuoreimmassa liikehdinnässä on kyse?

 

Tarkoitukseni on tässä artikkelissa vetää yleisluontoisesti joitain linjauksia uusiin karismaattisiin liikkeisiin. Etenkin tahdon kiinnittää huomion Healing Rooms -järjestöön, joka markkinoi itseään yhtenä kristittyjen yhteisenä parantavan rukouksen muotona. Tätä USA:sta levinnyttä toimintaa on nyt 49 maassa.

 

Vähitellen on siirrytty sellaiseen ajattelutapaan, että kristityt voivat saada aikaan ”Jeesuksen läsnäolon” esim. ylistyksen, rukouksen, tai jopa tanssin avulla. Rukouksessa tahdotaan palvella kaikkia halukkaita välittämällä tätä ”läsnäolon energiaa” tai ”parantavaa voimaa”. Koulutustilaisuuksissa opetellaan käyttämään esim. tiedonsanoja. Näissä jo sisäisen parantumisen liikkeenkin totuttamissa rukoustilanteissa vältetään sielunhoidollisuutta. Sen vuoksi kaikki seisovat ja rukoiltava ei puhu. Kuitenkin Healing Room -klinikalle ”parantavaan rukoukseen” tuleva täyttää sentään esitietokaavakkeen odotustilassa.

 

Rukousklinikka voidaan pystyttää vaikka rajatiedon messutapahtumaan. Silti on selvä pyrkimys perustaa pysyviä klinikoita ympäri maailmaa, kaikkiin kaupunkeihin. Suomessa on nyt 24 rukousklinikkaa. Jokaisen rukoustyössä palvelevan on käytävä läpi Healing Rooms -periaattein toteutettu koulutus ja saatava siinä yhteydessä siunaus työhön.

 

Suomessa ei Healing Rooms -toiminnassa tule näkyviin yhteys ”torontolaisuuden” ääri-ilmiöihin. Kaikessa HR:ään liittyvässä näkee kuitenkin helposti selvän yhteyden Vineyard -liikkeeseen, jonka piiristä nauruherätykseksikin kutsuttu liikehdintä nousi vuonna 1994, ja levisi ympäri maailmaa. Tätä samaa uuskarismaattista Vineyard -pohjaa edustaa myös New Wine. Jälkimmäisessä korostuu David Pythes’n ajatus johtajien kouluttamisesta ja uudistamisesta. Itse Pythes on John Wimber’n oppien ihailija. New Wine -järjestön johtajakoulutusten yksi päänimistä on Bill Johnson, jonka Bethel Church edustaa omissa ”Fire Tunnel” -tapahtumissaan aitoa ”torontolaisuutta”. Näissä ihmiset makaavat lattialla nauraen, huutaen, ja raajojaan vispaten. Samoja ilmiöitä näemme mm. Nokia Missiossa.

 

Vineyard -seurakuntaryhmän perimmäinen ongelma on mielestäni siinä, että se ei ole irtisanoutunut ”torontolaisuudesta”, sen hengestä. Se ei tunnusta, että nuo 1994-1995 Toronto Airport Vineyard -seurakunnasta alkunsa saaneet tapahtumat eivät olleet Pyhästä Hengestä. Se sanoo, että Pyhä Henki vaikutti ne, mutta Torontossa jouduttiin myös vääriin ilmiöihin. Tuon yhden yksittäisen lentokenttäseurakunnan erottaminen Vineyard -liikkeestä oli hyvin pieni kosmeettinen ele, jolla ei ole hengellistä merkitystä. Väärä henki hyväksyttiin liikkeessä. Vineyard Helsinki -seurakunnan pastori TM Ari Puonti on alusta lähtien ollut merkittävässä roolissa Healing Rooms -toimintaa tuotaessa Suomeen. Täytyy kyllä sanoa, että Puontin sielunhoitokirjallisuuden julkaiseminen on avannut tietä Healing Rooms -toiminnan pääsylle myös luterilaisiin seurakuntiin. Healing Rooms Finland ry:n toiminnanjohtajat ovat Susanne ja Markku Laitinen.

 

Healing Rooms sai alkunsa USA:ssa asuvan Cal Pierce’n koettua ensin ”torontolaisen” uudistumisen Bill Johnsonin kautta 1996. Hän sai mielestään Jumalalta kehotuksen muuttaa vaimonsa kanssa Spokanen kaupunkiin, Washingtoniin, ja tutkia parantajaevankelista, liikemies, lähetystyöntekijä John G. Lake’n työtä ja taustoja. Spokaneen muuton jälkeen Cal Pierce kävi vuoden ajan kerran kuukaudessa rukoilemassa Lake’n haudalla. Hän myös paastosi 40 vuorokautta. Pierce koki Herran sanovan, että hänen tulee elvyttää Lake’n ”divine healing” -toiminta ja avata uudestaan Healing Rooms -klinikat. Spokanessa oli ollut Lake’n ”jumalallista parantamista” harjoittavia klinikoita vuosina 1915-1920, ja tauon jälkeen uudelleen vuoteen 1935 saakka. 1999 Cal Pierce oli niin pitkällä, että Spokanessa aloitettiin Healing Rooms -työ huoneissa, joita luultiin Lake’n vanhoiksi tiloiksi. Perinteinen nimi ”Healing Rooms” valittiin toiminnalle.

 

 

Yhteys varhaisiin divine healing -oppeihin sekä apostoliseen liikkeeseen

 

John Lake sai jumalallisen parantamisen (divine healing) -oppinsa John Alexander Dowie -nimiseltä evankelistalta toimiessaan jälkimmäisen ”Zion City”-yhteisön vanhemmistossa. Itse asiassa useampi varhainen parantajaevankelista sai oppinsa ja siunauksensa jo Dowie’n kautta. Tämän ”divine healing” -oppiin kuului hyvin voimakkaasti uskon osuus. Hän oli ”uskolla parantaja”, joka kielsi lääkkeiden ja lääkäreiden avun.

 

Azusa-kadun tunnetut tapahtumat vuonna 1906 ovat vaikuttamassa Dowie’n ja Lake’n työn taustalla. Kuitenkin varsinainen Latter Rain -oppi on tuotakin vanhempi. Sitä on opettanut jo Frank Weston Sandford ”Shiloh”-yhteisössään. LR opissahan väitetään ensimmäisen helluntain tapahtumien toistuvan lopun ajan seurakunnassa samoin merkein kuin ensimmäisenä helluntaina tapahtui. Jo Sandfordin liikkeen yhteydessä törmää termeihin ”The Kingdom” tai ”divine healing”. Samoin jo tuolloin puhuttiin uudesta apostolisesta liikkeestä. Charles Parham oli Sandfordin oppilas. Azusa-kadun Apostolic Faith Missionin johtaja William J. Seymour oli puolestaan Parhamin oppilas. Voidaan nähdä selkeästi, että toista helluntaita kaipaava ja janoava opetus, sekä apostolinen liike olivat taustalla jo vaikuttamassa, kun Azusa-kadun voimakkaat tapahtumat kielilläpuhumisineen ja muine ilmiöineen pääsivät vallalle.

 

Näiden asioiden näkeminen ei ole helppoa, kun toisaalta hyvin monella on kokemusta myös hyvästä karismaattisuudesta ja perinteisestä helluntailaisuudesta. Jumala jakaa kyllä seurakuntaansa armolahjoja, ja niitä saamme anoa ja omistaa. Ja kaikkea emme aivan pohjiaan myöten koskaan ymmärrä. On myös huomioitava, että todella moni perinteisen helluntailaisuuden tai vapaakirkollisuuden kasvatti havaitsi 1995 Suomeen rantautuneen ”torontolaisuuden” väärän hengen. Esim. Paavo Hiltunen on kirjoittanut asiantuntevasti menestysteologiasta ja Toronto-ilmiöstä; samoin Juhani Aitomaa Kristityn Foorumilla.

 

Myös osa karismaattisen liikkeen, ns. toisen aallon kannattajista, havaitsi ”torontolaisuuden” väärän hengen. Silti evankelikaalisuus ja perinteinen karismaattisuus ovat valitettavasti yhä enemmän avanneet uuskarismaattisuudelle väyliä perinteisen kristillisyyden sisälle. Uskon tämän johtuvan ensi sijassa näiden liikkeiden yhteiskristillisistä lähtökohdista. Luterilainen kirkko ei kokenut ilmeisesti uuskarismaattisuutta uhkana vielä tuossa ”torontolaisuuden” räikeässä vaiheessa. Nyt mm. Nokia Missio on hieman jo sytyttänyt varoitusvaloja. Silti nähdään ikään kuin vain ääri-ilmiöt, eikä varsinaisia opillisia taustoja ja hengellisiä juuria. Nyt on aivan viimeinen hetki pureutua näihin lopun ajan eksytyksiin nöyrästi ja vakavasti.

 

Seurakuntaruumiille on annettu Pyhä Henki ensimmäisenä helluntaina. Jokaisella Kristuksen omalla on Pyhä Henki, Kristuksen Henki, sisimmässään. 1 Joh. 2:20 kuuluu: ”Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.” Uutta Pyhän Hengen vuodatusta ei ole luvattu Raamatussa. Toinen perustava edelliseen asiaan liittyvä virhe lienee siinä, että ajatellaan uuden, uusien apostolien, ajan koittaneen. On hävinnyt ymmärrys siitä, että Herran valitsemilla apostoleilla oli aivan erityinen tehtävänsä seurakuntakauden alussa ja pyhien tekstien synnyssä. Samoin uuskarismaattiset johtajat ajattelevat myös profeetan viran elpyneen vanhatestamentillisessa merkityksessä. Tämä kaikki yhdessä hämärtää ja halventaa Jumalan kirjoitetun sanan arvoa ja merkitystä siitä huolimatta, että nämä uudet johtajat voivat heiluttaa Raamattua näyttävästi ja lainata sitä julkisesti.

 

Koko tämän uuskarismaattisen, uusapostolisen, liikehdinnän opin ja hengellisyyden ydin on harhautunut perustasta. Se vetää silti mukaansa kristittyjä, jotka tahtovat olla eläviä ja toimivia uskossaan ja palvella armolahjoillaan. He näkevät vain sen, että uuskarismaattiset liikkeet (esim. Healing Rooms) sanovat uskovansa Raamattuun tuoreemmin kuin perinteinen kirkko. Uuskarismaatikot nostavat esille Herran Jeesuksen ihmeiden tekijänä ja parantajana. He sanovat itsekin toimivansa apostolisessa voitelussa ja voimassa parantaen ja tehden ihmeitä.

 

 

Spokane Healing Rooms -keskuksen tuotteista ja tapahtumista

 

 

Kirjatarjonta tuossa laajassa keskuksessa on erikoinen näin perinteisen kristityn näkökulmasta katsottuna. Alueet liittyen ihmeisiin, eheytymiseen, paranemiseen, uskoon (Faith), kiinnittävät huomioni. Löydän mm. seuraavien henkilöiden tuotteita myynnistä: T. L. Osborn, Don Basham, Kenneth Hagin, E. W. Kenyon.

 

Järjestön johtajan, Cal Pierce’n tuotteita ovat mm. seuraavat kirjaset: Faith for Healing, Apostolic Government, God’s Power of Creation for the Miraculous, Healing in the Atonement, Healing in the Unshakable Kingdom, Healing: process to establish Divine Health, The Third Day Church – The Church on Fire. Samoin seuraavat CD:t ovat häneltä: Destroying Cancer, Divine Health/Healing, Faith for Healing.Näitä on sitten helppo kenen tahansa tilata tuosta Healing Rooms -keskuksesta. Kun Healing Rooms Nordic Conference järjestettiin nyt syksyllä 2010 Munkkivuoren kirkossa, Cal Pierce oli pääpuhuja. Healing Rooms Finlandin nettisivustoissa on esillä linkki myös tuohon Spokanen keskukseen. Yksikään tietokoneen käyttäjä ei voi sanoa, ettei tiedä, mitä tuotteita järjestö levittää.

 

Healing Rooms Ministries Spiritual Hunger Conference on vuosittainen päätapahtuma Healing Rooms -väelle Spokanen keskuksessa. Useiden internetsivujen kautta voi helposti ymmärtää, että kyse on ”voitelusta”, jota on vaikea erottaa “torontolaisuudesta”. Samoin erään tuon keskuksen koulutustapahtuman ohjelmassa Bill Johnson opettaa ensin ”Fire Tunnel” -rukousta ja heti sen perään puhuu Cal Pierce. Spokanen Healing Rooms välittää Toronto-ilmiön kaltaista ”Fire”, ”tuli”, -kokemusta. Ei siis ole mitään perusteita uskoa, kun HR sanoo olevansa irti uskonliikkeestä tai ”torontolaisuudesta”. Kirjallisuus paljastaa niin opin uskovan auktoriteetista, kuin kaksinkertaisesta sovituksestakin (ristillä lahjoitettu sovitus synnistä sekä terveys/parantuminen).

 

Pahin seuraus väärästä opetuksesta ja parantumiseen keskittymisestä, on uskon perusteiden hämärtyminen. Enää ei julisteta evankeliumia, ei ymmärretä miten usko syntyy, tai mitä on elämä Kristuksessa. Vähitellen rukoustilanteissa palvelee yhä useammin henkilöitä, jotka ovat erilaisissa väärissä hengellisissä siteissä. Aina ei havaita myöskään uushenkisyyden ja selkeän okkultismin siteitä. Kaikki sekoittuu hiljalleen keskenään. Myös osallistuminen rajatiedon tapahtumiin on hyvin ongelmallista. Nyt lokakuussa Hengen ja Tiedon messut siunattiin shamaanien toimesta, pyydettiin parantavia voimia kaikista ilmansuunnista. Kun tuollaisessa yhteydessä opetetaan Healing Roomin toimesta ”jumalallista parantumista” ja harjoitetaan sitä käytännössä, ollaan kulkemassa itse sumuun.

 

Väärän opetuksen ja hengen vakavin harhautuminen on siinä, että kärsivä ja eksynyt ihminen ei koe todellista vapautumista synnistä tai esim. New Age -liikkeestä, Kristuksen ristinkuoleman ja haavojen kautta. Pyhä Henki ymmärretään monin tavoin väärin uuskarismaattisuuden sisällä. Ihminen ei murru ja taivu Jumalan tahtoon. Todellinen armo jää puuttumaan ja lepo Kristuksessa. Usein syntyy myös hajaannusta seurakuntien sisällä, kun uuskarismaattisuus leviää sinne. Toki juuri nyt on useita hajottavia asioita päällekkäin. Moni ajattelee ehkä, että on viisasta suostua vähäeleiseen uuteen karismaattisuuteen, ja torjua rajut ääri-ilmiöt. Sanoisin, että tämä on hengellisesti kestämätöntä ajattelua. Siinä ei suostuta näkemään totuutta ja hylkäämään väärää opetusta ja väärää henkeä.

 

Väärä henki on aina myös mielenterveydelle vakava riski. Seurakunnan pitäisi olla turvallinen ja hyvä paikka niin opetuksen, kuin hengellisyytensäkin puolesta. Juuri heikoimpien ja sairaiden jäsenten kaikinpuolinen hyvinvointi olisi tärkeää. Tiedän Jumalan toimivan oikein ja armahtaen myös siellä, missä on vääriä asioita esillä. Onhan Jumala armollinen ja näkee kunkin henkilön sydämeen. Silti minusta tulisi rakastaa totuutta ja pyrkiä tutkimaan rehellisesti kaikkien uusien liikehdintöjen taustat.

 

Ceta Lehtniemi

 

______________________________________________________________

3. Jumalan valtakunta Markuksen evankeliumissa

 

Nykyistä julistusta Jumalan valtakunnasta

Yhä selvemmin ja voimakkaammin leviää julistus, joka korostaa Jumalan rauhanvaltakunnan murtautumista tähän ajalliseen maailmaan. Tähän liitetään ajatus, että ihmisen suorittamat ihmeet ja jumalallinen, pyhä elämä, ovat tässä avainasemassa. Toisaalta huomaa senkin, että jokaiselle ihmiselle tuottaa iloa nähdä, että hänen käskystään tapahtuu ihmeellisiä asioita. Eräässä Vineyard-seurakunnan äänitteessä sanottiin, että sairaus on kuin demoni, joka pitää ajaa ulos. Ari Puonti sanoo syksyn 2009/3-4 Healing Rooms -lehdessä: ”Jokainen parantuminen ja demonien ulosajo on nykyäänkin merkki tulevaisuuden kuningaskunnan murtautumisesta tähän hetkeen.” Jeesus varoittaa Markus 13:22: ”Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut.” Näihin vääriin tunnustekoihin kuuluu myös parantaminen. Muutenhan Jeesus olisi ilmaissut asian toisin. On kysymys vakavista asioista. Näistä opettaminen ei saa missään yhteydessä luisua yksipuolisuuteen. Markuksen evankeliumista käy kyllä hyvin ilmi, että uskovat rukoilevat sairaiden puolesta. Tähän voi liittyä öljyllä voitelu tai käsien päälle pano. Jumala on se, joka antaa paranemisen. Tätäkin paranemista monin verroin tärkeämpää on syntien anteeksi saaminen Jeesuksen Kristuksen sovitusveressä.

Ari Puonti korostaa vielä samassa lehdessä, että Jumalan valtakunta on poliittinen vaikuttaja tässä maailmassa. Jo aiemmin hän sanoi: ”Barak Obama tai YK eivät ole ratkaisu maailman rauhaan vaan ihmiset, jotka elävät vuorisaarnan mukaan pitäen Jumalaa kuninkaanaan.” Jeesus sanoo Joh.14:27: ”Rauhan minä jätän teille: minun rauhani – sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.” Luuk.17:21 kuuluu: ”eikä voida sanoa: ’Katso, täällä se on’, tahi: ’Tuolla’; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä.” Jeesus kuvaa sisäistä rauhaa ja sisäistä Jumalan valtakuntaa kauniilla tavalla. Raamattua tulisi tutkia kokonaisuutena ja löytää sitä kautta oikea painotus. Uskoontulo on ennen muuta Pyhän Hengen vaikuttama mielenmuutos. Ihminen nöyrtyy tunnustamaan syntinsä ja ottamaan vastaan evankeliumin, joka on ilosanoma Jeesuksen sovituskuolemasta meidän syntiemme tähden. Kylvetty Jumalan sana vaikuttaa uskon. Jumalan valtakunnan ilmeneminen on tässä ajanjaksossa ennen muuta sisäinen asia.

Markuksen evankeliumin keskeiset linjat

Edellä olevat ajatukset saivat minut lukemaan kuin uudella tavalla Markuksen evankeliumia. Nopeahkolla tutkimisella siitä paljastui itselleni kolme keskeistä teemaa, jotka kulkivat evankeliumikirjan läpi. Valotan niitä lyhyesti. Johanneksen antaman kasteen jälkeen alkoi Jeesuksen 3,5 vuotta kestänyt julkinen toiminta. Markus keskittyy evankeliumissaan juuri tähän vaiheeseen sekä kärsimyshistoriaan. Ominaista tässä evankeliumissa on kaiken liittäminen tiiviisti Vanhan testamentin ennustuksiin. Jopa lukiessa ihmeteoista, tuntuu paino olevan siinä, että tuleva Messias haluttiin mitä tiiveimmin liittää siihen, mitä pyhissä kirjoituksissa oli sanottu. Toinen päälinja Markuksella on mielestäni Jeesuksen kärsimyshistorian korostus. Jopa tiettyjen parantamisihmeiden jälkeen Jeesus kieltää puhumasta asiasta. Tulee väistämättä mieleen, että pääpaino tapahtumissa ei ole fyysisessä parantumisessa, vaan Jeesuksen tehtävässä maailman Vapahtajana. Kaikki tähtää tärkeimpään, joka on ristillä suoritettu sovitustyö. Kolmas selvästi löydettävä linja on runsas puhe Jumalan valtakunnasta. Markus kertoo niukasti vertauksia verrattuna muihin evankelistoihin. Ne selvittävät Jumalan valtakunnan olemusta, sekä keille se on valmistettu. Erityisen tärkeää on ymmärtää, miten Jeesuksen sovitustehtävä liittyy tähän kokonaisuuteen.

1. Jumalan valtakunta on tullut lähelle

Jeesus puhui Jumalan valtakunnasta. Mark.1:15 kuuluu: ”ja sanoi: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.” Aika täyttyi ja Jeesuksen maanpäällinen toimintakausi alkoi. Tästä alkoi evankeliumin aika. Mitä se merkitsi käytännössä?

-Jeesus kutsui opetuslapsia sanoen tekevänsä heistä ihmisten kalastajia.

-Jeesukselle oli hyvin ominaista se, että hän meni synagogaan opettamaan (Mark.1:21,22).

-Jeesus antoi syntejä anteeksi (Mark.2:5).

-Jeesuksen ateriointi syntisten kanssa herätti pahennusta. Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.” (Mark.2:17).

-Jeesus selittää mitä on synti. Mark.7:21-23: ”Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys. Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen.”

-Jumalan valtakunta murtautui esiin myös parantamisen kautta.

Jesaja jo sanoi 35:4-6: ”Sanokaa hätääntyneille sydämille: ”Olkaa lujat, älkää peljätkö. Katso, teidän Jumalanne! Kosto tulee, Jumalan rangaistus. Hän tulee ja pelastaa teidät.” Silloin avautuvat sokeain silmät ja kuurojen korvat aukenevat. Silloin rampa hyppii niinkuin peura ja mykän kieli riemuun ratkeaa; sillä vedet puhkeavat erämaahan ja aromaahan purot.” Markuksen evankeliumissa parantumiset liittyivät voimakkaasti mm. Jesajan ennustuksiin.

2. Jumalan valtakunta vertauksissa

– Kylväjävertaus (Mark.4:1-9,13-20)

– Vertaus viljan salatusta kasvusta (Mark.4:26-29)

– Vertaus sinapinsiemenestä (Mark.4:30-32)

Markuksen harvat vertaukset keskittyvät käsittelemään Jumalan valtakuntaa. Tutussa kylväjävertauksessa siemen on Jumalan sana. Ihmisen sydäntä verrataan maaperään. Viljan kasvuun ei viljelijä voi vaikuttaa mitään valvomisellaan tai nukkumisellaan. Kasvu tapahtuu piilossa ja salassa Jumalan työnä. Pieni hiekanjyvää muistuttava sinapinsiemen kasvaa valtavaksi puuksi. Näin myös Jumalan valtakunta kasvaa vähäisestä alusta.

3. Valtakunnan kirkkaus näyttäytyi ennen kärsimysviikkoa (Mark.9:1-)

Kirkastusvuorikohtaus kertoi Jumalan valtakunnan kirkkaudesta ja Jeesuksen taivaallisesta alkuperästä valtavalla tavalla. Samalla tilanteen pyhyys vaivutti opetuslapset maahan asti. Pyhyydellä ja taivaallisella kirkkaudella on se vaikutus, että ihminen kokee itsensä pieneksi ja synnin tahrimaksi. Jeesus kielsi opetuslapsia kertomasta vielä vuoren kokemuksistaan. Sen aika oli vasta Jeesuksen kärsimyskuoleman ja ylösnousemisen jälkeen. Vuorelta laskeutuessaan opetuslapset puhuivatkin Jeesuksen tulevasta kuolemasta. He yrittivät ymmärtää tapahtumia kirjoitusten ja kokemustensa kautta. He olivat kohta väen ympäröimiä. Samassa yhdeksännessä luvussa kerrotaan vielä jakeissa 30-31: ”Ja he lähtivät sieltä ja kulkivat Galilean läpi; ja hän ei tahtonut, että kukaan saisi sitä tietää. Sillä hän opetti opetuslapsiaan ja sanoi heille: ”Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin, ja he tappavat hänet; ja kun hän on tapettu, nousee hän kolmen päivän perästä ylös.”

4. Jumalan valtakunnassa pieni on suurta

Mark.9:33-37 ja Mark.10:13-16 puhuvat lapsista. Nämä pienet ovat esimerkkinä siitä, miten Jumalan valtakunta tulee ottaa vastaan.

5. Valtakuntaan pääsy on Jumalalle mahdollista

Mark.9:47-48:ssä oli esimerkki viettelyksestä. Tässä luonnollisesti korostetaan, että kaikkein tärkein asia on pääsy Jumalan valtakuntaan. Mark.10:17-27 kertoo tutun kertomuksen rikkaasta miehestä. Vastaus on oikeastaan vain siinä, ettei kukaan ihminen voi millään teoillaan pelastua. Ei voi, vaikka ne olisivat kuinka hyvät. Tärkein asia on oman syntisyyden käsittäminen ja Jumalan lahjana tarjoaman pelastuksen vastaanottaminen. Näin ymmärrämme Jeesuksen sanat: ”Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.” On rikkaus tavaraa tai omaa hyvää tekoa, siitä ei ole mitään hyötyä pelastuksen asiassa. Niin he hämmästyivät yhä enemmän ja sanoivat toisillensa: ”Kuka sitten voi pelastua?”. Jeesus katsoi heihin ja sanoi: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista.” Jokaisessa uskoon tulleessa ihmisessä on tapahtunut tämä Jumalan pelastusihme. Suurinta maailmassa on turvata Jumalan armoon ja pelastukseen Kristuksessa omien ansioiden sijasta.

6. Joka tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja

Matkalla Jerusalemiin Jeesus alkoi jälleen puhua opetuslapsilleen kärsimystiestään. Jeesus kertoi selvin sanoin tulevista tapahtumista. Tästä kertoo Mark.10:33-34: ”Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja kirjanoppineitten käsiin, ja he tuomitsevat hänet kuolemaan ja antavat hänet pakanain käsiin; ja ne pilkkaavat häntä ja sylkevät häntä ja ruoskivat häntä ja tappavat hänet; ja kolmen päivän perästä hän on nouseva ylös.” Tämän hän sanoi myös esimerkiksi kaikille meille hänen omilleen. Jeesus oli koko elämänsä ja kuolemansa alamainen Isän tahdolle ja meni häpeälliseen ja tuskalliseen kuolemaan ristille tähtemme. Myös meidän tulee oppia kuuliaisuutta ja nöyryyttä eikä kilpailla siitä, kuka on suurin. Jeesus sanoi Mark.10:44-45: ”ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja. Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä.”

7. Jumala itse valmistaa valtakuntansa

Kun ajattelemme taivasta ja Jumalan valtakuntaa, niin meillä on jälleen mielessämme Kristus Jumalan Karitsana. Ilm.7:17: ”sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.” Nyt me katsomme eteenpäin lupausten varassa. Saamme olla yhtä varmoja tulevien lupausten täyttymisestä, kuin millä varmuudella Jeesuksessa täyttyi häneen osoittavat Vanhan testamentin ennustukset. Jumala täytti lupaukset, joista evankeliumit kertovat. Jumala itse täyttää myös ne lupaukset, mitkä liittyvät tulevaan vanhurskauden valtakuntaan. Jo Jesaja sanoo Jumalan puheena: ”minä luon uudet taivaat ja uuden maan” ja toisessa kohtaa: ”uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen”. Kaiken historian ydin kiteytyy Jumalan pelastussuunnitelmaan ja siihen, että hän toteuttaa oman kirkkauden valtakuntansa ja hävittää kerran lopullisesti pahuuden valtakunnan.

Koko ihmisen syyllisyyskysymys on ratkaistu Golgatalla, mutta Kristuksen työn lopulliset hedelmät ja siunaukset ovat silti vielä toivon varassa. Lopullisen voiton päivä häämöttää edessä päin. On aivan varmaa, että Jumala toteuttaa omaan valtakuntaansa liittyvät suunnitelmat viimeistä piirtoa myöten.

Lähdeaineistona:

http://helsinkivineyard.fi/fi/16/08/2009/suomi/Ari-Puonti/Sunday-Meeting/Mik-mssionaalinen-seurakunta . Opetusjakso n.26 minuutista alkaen.(Kohde poistettiin nopeasti kirjoituksen julkaisun jälkeen. Se on omassa tallessa, mutta en tuo sitä julkisuuteen.)

http://www.healingrooms.fi/filearc/257_Nettilehti%20HR3-4.2009.pdf

Raamattu 1933/38

Lisää samasta aiheesta:

http://helsinkivineyard.fi/files/valtakunta_ja_sairaat_teksti.pdf

Ari Puontin saarna JUMALAN VALTAKUNTA ON TULLUT- PARANTAKAA SAIRAAT

Jeesuksen sanat ja teot Markuksen evankeliumissa

http://helsinkivineyard.fi/files/valtakunta_ja_sairaat_esitys.pdf

Wimberin oppeihin liittyvä esitys aiheesta ”Power Healing”.

 

Ceta Lehtniemi

 

_______________________________________________________

5. Kansainvälinen keskus Spokanessa IAHR

-yhteydet kaikkiin maailman rukousklinikoihin

 

HEALING ROOMIN RAKENNE JA IAHR

IAHR ja Healing Rooms Finland ORGANISAATIOKAAVIO

Muokkasin tuon kaavion osoitteesta
http://www.healingrooms.fi/filearc/53_Healing%20Rooms%20-lehti%201_07%20nettilehti%20.pdf
Kyseessä on kristillisen rukousklinikan oma tiedotuslehti vuodelta 2007. Napsauta organisaatiokaavio suuremmaksi ja tutki sitä.

Lainaus artikkelista:
Toiminnan sisällössä pyritään noudattamaan International Assosiation of Healing Rooms (IAHR) ohjelinjoja, tosin toimintaa on mukautettu suomalaiseen kulttuuriin ja olosuhteisiin.Healing Roomin toimisto pyrkii auttamaan toimivia ja käynnistyviä Healing Roomeja antamalla valmiit materiaalit, ohjaamalla ja neuvomalla sekä tukemalla paikallisia käynnistäjiä ja johtajia mahdollisimman paljon.

Paikallishallituksen tehtävä on edelleenkin valvoa toiminnan raamatullisuutta ko. alueella ja tukea paikallisjohtajia.

Kaavion huippu IAHR osoite: http://healingrooms.com/

 

SPOKANEN ETUSIVUN TAPAHTUMAMAINOKSIA

Yksi esimerkki näistä Spokanen (IAHR) etusivun mainoksista: Kingdom Foundations toukokuussa 2013

Dunamis is ”the power of God displayed and imparted in a Holy Spirit outpouring.” That is the Kingdom! The purpose of Kingdom Foundations is to model, impart and empower believers from all levels by equipping them to reproduce the supernatural work of the Holy Spirit. Speakers: Randy Clark, Tom Jones, Cal Pierce, Steve Swanson

Kalenterista voi seurata kaikkia Healing Rooms –konferensseja. Tuossa on ollut näkyvissä myös Suomessa pidetyt konferenssit, myös Munkkivuoren kirkossa pidetty Healing Rooms Nordic Conference lokakuussa 2010.  http://healingrooms.com/index.php?page_id=448

 

LÄHIN HEALING ROOMS -KLINIKKASI

Huomaa, että sivu on edelleen tuo pääpaikan Spokanen sivu (IAHR)

http://healingrooms.com/index.php?page_id=732&referredby=US1000

                      Napsauta suuremmaksi

https://healingrooms.com/printer_friendly.php?src=local&l=FI1026 Tästä kuka vain löytää esim. Lahden Healing Roomin, tai minkä tahansa muun. Street Address: Healing Room Lahti Ristin kirkko, Kirkkokatu 4, Lahti, 15110 FINLAND

Suomessa Healing Rooms on edennyt lähes ilman minkäänlaista kriittistä keskustelua. Erityisen aktiivisia Healing Roomin levittämisessä ovat olleet eräät Hengen uudistus kirkossamme -liikkeen johtavat henkilöt sekä Vineyard-liikkeen vaikuttajat; siis perustajien Susanne ja Markku Laitisen ohella. Näistä HR-liikkeelle myönteisistä henkilöistä osa on teologeja. Syynä on mielestäni arvioinnin puute armolahjoja korostettaessa. Toinen syy on itse evankeliumin liukuminen ristin ja ylösnousemuksen sanomasta korostamaan Jumalan Kuningaskuntaa maan päällä. Kolmantena leviämisen syynä on valtava markkinointi, johon palaan erikseen.

 

Paluu sivulle yleinen eli julkaistaviin artikkeleihin

5 vastausta artikkeliin ”Healing Rooms -arviointini

  1. marke

    Kiitos näistä keskusteluistanne.Olen niitä mielenkiinnolla seurannut ja saanut ohjausta ja apua.Kun on niin sekavaa aikaa monin tavoin.”Jeesukseen Ristiinnaulittuun ,ken tahtoo toivon panna…”-lauletaan vanhassa virressä.Eteenpäin kuitenkin kaiken keskellä.

    Vastaa
  2. Sirkku Lehtonen

    Hei Ceta,
    Olen todella iloinen ja kiitollinen, että olet perheesi kanssa muuttanut tänne Lohjalle. Kaltaisiasi totuuden puhujia tarvittaisi paljon lisää. Kiitos kirjoituksistasi, ne rohkaisevat pysymään raittiilla uskontiellä.

    Olen täällä kotipaikkakunnalla yrittänyt saada ihmisiä kyseenalaistamaan ja koettelemaan kaikki uudet ilmiöt mitä tännekin on rantautunut. Suuremmaksi osaksi olen vain suututtanut ihmiset ja saanut kommentteja, ettei meidän kristittyjen pidä lähteä arvostelemaan ja tuomitsemaan toisiamme. Olen yrittänyt selittää, ettei ole kyse tuomitsemisesta, vaan kehotuksesta koetella kaikki ja hylätä se oppi mikä on Raamatun ulkopuolelta. Ihan turhaa, mutta jatkan rukousta, että Jumala avaa ihmisten silmät ja sydämet näkemään ja ymmärtämään missä mennään väärään suuntaan, myös omalla kohdallani.

    En tiedä milloin olette muuttaneet Lohjalle, mutta toivotan teidät lämpimästi tervetulleiksi. Herra siunatkoon koko elämänne ja antakoon lisää rohkeutta jatkaa hyvää työtänne.

    Ystävällisin terveisin
    Sirkku Lehtonen

    Vastaa
    1. cetalena Artikkelin kirjoittaja

      Hei! Kiitos kovasti! Muutimme jo keväällä 2008 Lohjalle. Kesäisin asumme melkeinpä enemmän Tammisaaren saaristossa. Kyllä näissä arvioinneissa kovin joutuu itsekin pyytämään rakkautta, jotta kaikki olisi rakennukseksi.

      Vastaa
    2. liisa

      Sirkku, kommentistasi heräsi muutama ajatus. Seurailen epäsäännöllisen säännöllisesti Cetan sivuja. Ilahduttaa, kun joku tulee kirjoittamaan.

      Kirjoitit: – ”Suuremmaksi osaksi olen vain suututtanut ihmiset ja saanut kommentteja, ettei meidän kristittyjen pidä lähteä arvostelemaan ja tuomitsemaan toisiamme. Olen yrittänyt selittää, ettei ole kyse tuomitsemisesta, vaan kehotuksesta koetella kaikki ja hylätä se oppi mikä on Raamatun ulkopuolelta.”

      Olet oikeassa. Mehän emme arvioi opetusta tai toimintamuotoja arvostelemisen vuoksi, vaan siksi, että Raamattu kehottaa siihen. Me emme tuomitse, vaan motiivina on saada ihmiset vetäytymään pois Raamatun vastaisista opeista, jotka kiinnittävät mielenkiinnon johonkin muuhun kuin Jumalan armoon Jeesuksessa. Se johtaa helposti suorittamiseen, sekä myös väärään vallankäyttöön. Paavali oli hyvin jyrkkä vastustaessaan tällaista.

      Jumala näkee kuitenkin ihmisen sydämeen. Monet menevät vilpittömin mielin mukaan etsimään Jumalaa. Suurimman tuomion saavat Raamatussa väärät opettajat ja profeetat, jotka johdattavat ihmisiä poispäin yksinkertaisesta evankeliumista.

      Kirjoitat – ”Ihan turhaa, mutta jatkan rukousta, että Jumala avaa ihmisten silmät ja sydämet näkemään ja ymmärtämään missä mennään väärään suuntaan, myös omalla kohdallani.”

      Ei ole turhaa, että kehotat ihmisiä koettelemaan ja arvioimaan, jos sinua niin johdatetaan. Samalla on hyvä yhä uudestaan rakkaudella sanoa, että ainoa tärkeä asia on Jeesuksen risti, ja ylösnousemus, voitto synnin ja kuoleman vallasta, ja että se ei saa julistuksessa jäädä kaiken muun alle, tai vain sivuseikaksi.

      Kyllä, – ajattelen samoin, että myös omalla kohdalla on syytä pyytää saada pysyä yksinkertaisessa uskossa. Siinä on lepo ja rauha, ja vapaus, Niin helposti voi kadottaa täyden luottamuksen siihen, että Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa, että saamme iloiten olla sovituksesta osalliset. Kaikki on täytetty, usko ja pelastua on lahja.

      Kuitenkin, Jumala on uskollinen, Hän ei jätä kesken alkamaansa työtä, Hän kääntää aina sydämemme kohti Jeesusta, tavalla tai toisella. Hän varjelee omansa eksymästä. Hän huolehtii meistä, että pysymme Hänen yhteydessään. Kun Paimen kulkee edellä, olemme turvassa.

      Se, että ihmiset suuttuvat, ei ole mielestäni niin kovin vaarallista. Ikävältähän se tuntuu, mutta niin vaan tapahtuu. Niin suuttuivat fariseuksetkin Jeesukselle. Totuus satuttaa. Ehkä joku herää todella ajattelemaan ja arvioimaan, kun se on sanottu selvästi. Sitä rukoillaan.

      Cetalle: Toki on pyydettävä aina rakkautta suhteessa ihmisiin. Rakkautta on myös totuuden sanominen. Vaikka kuinka hienovaraisesti yrittäisi sen viestittää, silti saattaa käydä niin, että siihen loukkaannutaan. Oikeaa aikaa ja tapaa ja johdatusta on tietty hyvä pyytää.

      Ennen kaikkea tärkeää tällaisissa keskusteluissa on se, että pidetään kirkkaasti esillä oma todistuksemme Jeesuksesta, sekä luottamuksemme Raamattuun, Jumalan Sanaan.

      Vastaa
      1. cetalena Artikkelin kirjoittaja

        Liisa, kiitos sinulle! Tässä oli sekä minulle että Sirkulle hyviä ajatuksia. Sirkulle vastaan tässä myös hyvän kesän toivotuksiin, joita en laita nyt näkyviin. Hyvää loppukesää teille molemmille!

        Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *