1. Kirkkauden salaisuudet paljastetaan, David Herzog

Kirkkauden salaisuudet paljastetaan, David Herzog
Kirja-arvio 1. osa, kirjan alkupuoliskon herättämiä ajatuksia

Kirjan alaotsakkeena on Uusi ihmeiden ja merkkien aalto. Kirjan alussa käy jo esille se, että ihmeitten ja merkkien vapautuminen liitetään saavutettujen kirkkauksien tasoihin. Tällainen kehittyvä ja tasoihin luokiteltava kirkkaus puolestaan ei voi liittyä siihen tiehen, minkä Ihmisen Poika kulki jättäessään taivaallisen kirkkauden ja kunnian tullessaan ihmiseksi ja uhriksi puolestamme Golgatan ristinkuolemassaan. Herzogin kirkkauden kuvaus sopiikin paremmin okkultismin maailmaan, jonka käsitteisiin sopii hyvin jatkuva kehitys ja sen myötä ilmenevät ihmelahjat tai tietoisuuden avautuminen.

Kirjan sanoma liittyy myös kristillisyyteen, jossa voimme puhua imitaatiosta tai Jeesuksen esimerkin seuraamisesta (s. 39). Tähän liittyy usein myös maanpäällinen kuningaskunta-ajattelu. Jeesus Kristus ja Hänen pelastustyönsä on kuitenkin syvimmiltään meille lahja. Tällöin evankeliumi on ilosanoma, joka otetaan uskolla vastaan. Puhumme tällöin syntien sovituksesta ja Jumalan armosta, kun rikkomuksemme on annettu anteeksi.

David Herzogille kirkkauden ylempien tasojen ”merkit” ovat kultapöly, suihin ilmestyvät kultahampaat ja kokouksissa ilmenevä spontaani varojen antaminen kirkkauden tasoilla palveleville julistajille. Tällöin ilmenee kirjan kuvausten mukaan myös parantumisihmeitä ja muita yliluonnollisia asioita.

Kirkkauden kasvattamiseen liittyvät 1990- luvun loppupuoliskon ns. ”torontolaisuuden” ja sen jatkotapahtumien runsas kuvaus kirjassa. David Herzog on saanut vaikutteita ja hengen kosketusta mm seuraavilta tahoilta: Pensacolan herätys, John Kilpatric, Steve Hill ja Ruth Ward Heflin (ss. 43, 44, 92, 93, 94).

Äärikarismaattisuuteen kuuluvat kuvaukset yhä uusista Hengen aalloista ”herätyksineen”. Tällaisia uusia Hengen vuodatuksia ensimmäisen helluntain jälkeen ei Raamattu lupaa. Herzogin kirja ylittää monet muut aikaisemmin lukemani kirjat jonkinlaisella sokealla kiihkeydellään. Uutta kirkkauden tai voitelun tasoa etsitään ja tavoitellaan pysähtymättä tutkimaan Raamatun ilmoitusta asioista. Muiden äärikarismaatikkojen tapaan Herzog vakuuttelee, ettei saa tuijottaa siihen miten on ennen ollut. Kyseessä ovat aina uudet ilmiöt uudessa Hengen aallossa.

Kirja sisältääkin erikoista opetusta ”luovien ihmeitten maailmasta”. Sivulla 39 vakuutetaan: ”Raamattu kertoo meille, että suuria ihmeitä ja merkkejä nähdään viimeisinä päivinä.” Kuitenkin Jeesus varoittaa asiasta vakavasti: ”Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin (Matt. 24:24).

Arviointi hylätään eri tavoin. Herzog vakuuttaa, että uskon kautta saavutetussa kirkkaudessa tehdään luovia tekoja kuuntelemalla ja tottelemalla. ”Kun opimme puhumaan ennen kuin olemme ehtineet analysoimaan sanomamme mahdottomuutta, ihme on jo tapahtunut”, sanoo hän kirjassaan. Tätä verrataan Jeesuksen sanoihin Joh. 10:27: ”Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.”

Sen hyväksyn, ettei profetoiva tai tiedon sanoja lausuva usein itse arvioi sitä, mikä on vaikuttava henki. Kaikkien muiden tulisi tehdä tämä arvio tunnollisesti. Samoin on arvioitava tilaisuus kokonaisuutena, eli ollaanko koolla oikeassa Hengessä lainkaan, ja puhutaanko oikein Jumalan sanaa. Tällainen arviointi on usein vaikeaa, koska tilaisuuksissa nostatetaan yhteistä innostuneisuutta ja liioittelua mm. ylistysmusiikilla ja kertomalla ihmeistä. Erityisen vaikea on tilanne silloin, kun kannustetaan harkitsemattomaan varojen lahjoittamiseen.

Mielestäni Herzogin kohdalla liikutaan niillä rajoilla, onko kyse rikollisesta toiminnasta. Tämä huoleni toki syntyy ajatuksesta, että lain pitäisi jotenkin suojella heikkoja yksilöitä petollisilta lupauksilta ja varojen keruulta. Eli en tunne rikoslakia lainkaan. Oma oikeudentajuni vain ei hyväksy tätä Herzogin kuvaamaa rahankeruuta.

Otan esimerkiksi Jeesuksen kylväjävertauksen. Luvun otsake on Vapaaehtoinen antaminen. Herzog opettaa kylvöstä kirkkauteen hyvin laajasti. Tämä tarkoittaa hänellä varojen antamista niille, jotka ovat saavuttaneet palvelemisen kirkkauden tasoissa, ja joiden kautta ilmenee ihmeitä ja paranemisia. Kirjassa lainaus kylväjävertauksesta löytyy sivun 104 alareunasta ja jatkuu seuraavalle sivulle. Sivulla 112 sanoo Herzog vielä: ”Koska kirkkaus on hyvää maata, sen mitä annat, saat takaisin moninkertaisena, 30-, 60-, 100-kertaisena.” Jeesus itse selittää vertauksen toisin. Siemen on Jumalan sana ja maaperä on ihmisen sydän. Vertauksen löydät Matt. 13: 8-23.

Ajan asettamien rajoitusten poistamista Herzog selittää turvautuen jälleen omalla tavallaan Raamattuun. Korjuuajat muuttuvat (1 Moos 8:22). Kirkkauteen kylväminen, eli ”kirkkauden tasoissa” palveleville julistajille antaminen ei noudata ajan rajoituksia. Otan kappaleen kirjasta sivulta 108: ”Sikäli kun tiedämme, Taivaassa ei ole meidän tuntemaamme aikaa. Siksi uusia rahaihmeitä tapahtuu lähes samalla hetkellä, kun ihmiset kylvävät kirkkauteen. Rahat alkavat välittömästi moninkertaistua heidän taskuissaan, lompakoissaan ja laukuissaan.”

Kirjan otsakkeen Lainata vai kylvää kirkkauteen alla otetaan esille Sananl. 19:17: ”Joka vaivaista armahtaa, se lainaa Herralle, ja hän maksaa jälleen hänen hyvän tekonsa”. Luin mielenkiinnolla Herzogin selitystä. Se kuuluu näin: ”Annamme vähäosaisille siitä sadosta, jonka olemme saaneet kirkkauteen kylvämisen seurauksena.”  ”Jos kylvämme ensin palvelutöihin, joissa on kirkkaus, tulemme saamaan kylvömme takaisin moninkertaisena. Silloin pystymme antamaan saamastamme sadosta paljon enemmän köyhille ja tarvitseville.”

Eli tällä tavoin Herzog selittää Raamattua. Jeesus puhui antamisesta aivan toisin. Isä salassa näkee, ja palkitseminen jää Jumalan hyvien aivoitusten ja aikataulujen varaan. Vaan kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee, että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle” (Matt.6:3-4).

Kotimaa24 internetsivustolta löytyy seuraavia tietoja: Yhdysvaltalainen evankelista ja parantaja David Herzog puhuu heinäkuussa lähes 40 000 katsojaa vetävällä Helsingin Olympiastadionilla.Kaksipäiväisen Ihmeiden aika -suurtapahtuman järjestävät yhteistyössä Good News For Everyone (GNE) ja David Herzog Ministries, jotka kantavat yhdessä myös taloudellisen vastuun. Lisäksi tehdään yhteistyötä TV7:n kanssa, joka kuvaa ja näyttää kaikki tilaisuudet suorina lähetyksinä. Myös yksittäiset seurakunnat tukevat tapahtumaa. Järjestäjät ja yhteistyötahot ovat erilaisia karismaattisia seurakuntia ja järjestöjä. Puolet taloudellisesta vastuusta kantaa Herzogin organisaatio. Sitä, kuinka suuri stadionin vuokra on, GNE:n toiminnajohtaja Mika Jantunen ei halua paljastaa, mutta kertoo tapahtuman kokonaisbudjetin liikkuvan joissakin sadoissa tuhansissa euroissa.

David Herzogin kirjoja kustantaa uusi yritys KK-kustannus. Toistaiseksi se on julkaissut jotain seuraavilta julistajilta: David Herzog, Joshua S. Mills sekä Ruth Ward Heflin. Linja on äärikarismaattinen.

Kirjan edustama kirkkaus tarkoittaa kultahippuja, kultahampaita ja varojen antamista näille erikoisevankelistoille, jotka ovat saavuttaneet äärikarismaattiset kirkkauden tasot. Jumalan pyhyys ja Kristuksen evankeliumi ovat täysin toisenlaisia asioita ja arvoja. Pyhä Henki kirkastaa Kristuksen sovitustyötä, ja yhtyy kaikilta osin Raamatun ilmoitukseen. Kyllä uskon myös ihmeiden mahdollisuuteen. On kuitenkin muistettava, että ihmeitä voi tapahtua myös muissa uskonnoissa. Selittämätön asia, ihme, ei todista Jumalan puuttuneen tapahtumien kulkuun. Suurin ihme on se, että ihminen sydämessään uskoo evankeliumin sanan, ja saa jatkaa elämäänsä Jumalan lapsena juurtuen Kristuksen tuntemiseen.

Tietolähteet:

http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/david-herzog-esiintyy-kesalla-olympiastadionilla/

http://www.kk-kustannus.fi/index.php/tuotteet

Kirkkauden salaisuudet paljastetaan, David Herzog

KR 1933/38

Ceta Lehtniemi

 

Esittelysivulle ”Tervetuloa! Mitä uutta?” pääset tästä. 

13 thoughts on “1. Kirkkauden salaisuudet paljastetaan, David Herzog

  1. cetalena Artikkelin kirjoittaja

    Hei! Olikohan se kommenttisi seurausta, kun eilen aloin miettiä Paavalin kehotusta Korintin seurakuntalaisille: ”Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne.” Kiitos taas hyvästä kommentistasi. Tämä on aina niin rakentavaa, ja uskon keskukseen vievää. Kirjoitin taas tuonne http://ceta.nettisivu.org/puuhailujani/ alareunaan. Missähän olisi se nykyajan Paavali, joka tekisi tämän kysymyksen superevankelistoille?

  2. Keijo

    Juuri näin! Varmaan edelleen hyvin ajankohtainen se parin vuosituhannen takainen Paavalin Korintin seurakunnalle kirjoittama viesti; ”päätin olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta kuin Jeesuksen Kristuksen ja hänet ristiinnaulittuna”. Ja kyseinen kirjehän oli tosiaan suunnattu kristityille ihmisille. Miksi tarvitsemme sanomaa jatkuvasti, erityisesti ristiinaulitusta Jeesuksesta? Minusta tähän sopii vastaukseksi hyvin se Lutherin toteamus, koska olemme samaan aikaan syntisiä ja vanhurskaita. Ja koettavana todellisuutena taitaa läsnä olla enemmän tuo synnin todellisuus, oma viheliäisyys, koska vanhurkaus/syntien anteeksiantamus onkin meidän ulkopuolelta tullutta, vierasta, Kristuksen vanhurskautta. Ja voiko syntinen suurempaa kirkautta ajatella mikä häntä tulee vastaan ristillä riippuvan kärsivän Vapahtajan hahmossa, joka minulle sanat; ”se on täytetty”. Missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi. Vaikka teidän syntinne olisivat veriruskeat, tulevat ne villan valkoisiksi. Evankeliumi on ainut todellinen Jumalan voima, koska vain se luo edellytykset minun suostua suureksi syntiseksi, veriruskeiden syntien omaajaksi.

  3. cetalena

    Laitan itse kännyllä pikakuulumiset Herzogin tilaisuudesta. Uusi Suomi, Puheenvuoro, Vapaavuoro: Jiri Nieminen oli ehkä uteliaisuuttaan paikalla. Ihmisiä oli päivällä n. 150 kuuntelemassa Herzogia. Stephanie Herzog lauloi Niemisen mukaan kappaleen ’Raamatun aikoina ei ollut ylilihavia ihmisiä’. Kyseisessä kappaleessa hän puhui muodissa olevasta mindfulnessista. Jotkut olivat myös kierineet lattialla ylistysmusiikin aikana. Tuon kirjoituksen löytää googlella.
    Myöhemmin pääuutisissa sanottiin Herzogin lauantain tilaisuudessa kävijöitä olleen yhteensä noin 1000.

  4. cetalena Artikkelin kirjoittaja

    Kirjoitin Jumalan kirkkaudesta tuonne http://ceta.nettisivu.org/puuhailujani/ alareunaan.
    …Jumalassa ei ole mitään pimeyttä. Ja juuri tähän liitän mielessäni sanat: valkeus, kirkkaus, kunnia. Jumala tuli ihmisen kaikkeen pimeyteen hyvin konkreettisesti Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus on yhtä Isän kanssa. Hän on valkeus.
    Ristinkuoleman yhteydessä puhutaan, että Jeesus korotettiin ja kirkastettiin. Siinä on kuin Jumalan alennustien ja rakkauden huippu. Se on kirkkauden korkein taso. Siinä on vastakohta ihmisen pimeyteen ja pimeyden rakastamiseen suurimmillaan. Siinä ihminen naulitsee ristille Jumalan, joka saman teon kautta lunastaa pimeyteen sidotun ihmisen omakseen ja vapauteen tuomiosta. Tässä näkyy Jumalan valkeus, kirkkaus ja kunnia. Siinä on suurin mahdollinen rakkaus.

  5. cetalena

    Hei! Keijolle vielä. Kuuntelin jossain vaiheessa RadioDein ohjelman, missä olivat Mika Jantunen ja Leevi Launonen. Sanot asiasta mielestäni oikein. Omasta mielestäni on väärin erityisesti julkisesti korostaa halua yhteyteen, kun samalla aivan oikein tahtoo paljastaa David Herzogin harhat. Yhteys on jotain mikä on lahjaa Kristuksen työn varassa, ja siinä Pyhä Henki luo yhteyden. Kyse on totuudesta ja rakkaudesta. Poliitikot vääntävät yhteyttä monin inhimillisin tavoin ja pitkin neuvotteluin ja kompromissein. Kristillinen usko on aivan toisenlainen asia.

  6. cetalena Artikkelin kirjoittaja

    Hei tabletto, en laita nimettömien, itselleni tuntemattomien tänne tuomia linkkejä näkyviin. Luin osan Paavolan Herzog-kirjoituksista. Olen sitä mieltä, ettei meidän tule keskittyä liikaa ihmeisiin (kritiikissäkään). Ei meidän tule syventyä myöskään alkuseurakunnan mallin löytämiseen ihmeiden toivossa, tai muutenkaan. Jumalan omien yhteys ei ole meidän ihmisten rakennelmien perustalla, se on Jumalan omaa työtä. Arjen elämä Kristusta lähellä ja sanaan luottaminen riittää. Jumala sitten lahjoittaa mitä hän hyväksi näkee. Yksi suurimmista lahjoista on kyllä armon varassa eläminen. Kyllä luottamus ja rauha voivat myös olla hyvä todistus uskosta osattomille.

  7. tabletto

    kotipetripaavola.com/herzogkirkkaudensalaisuudetpaljastetaan (linkin voi itse kukin täydentää, jos haluaa tutkia, cetalena)
    Herzogin opetus puntarissa ja analysoitu. Kevyt on Herzogin opetus ja vastoin raamattua. Enpä noita ennen tuennytkään nyt tiedän varon entistä enemmän Herzogin toimintaa.

  8. cetalena Artikkelin kirjoittaja

    Hei tabletto! Kiva kuulla, että olet kanssani ilmeisesti samoilla linjoilla David Herzogista. Kommenttisi ei oikeastaan liittynyt nimenomaan artikkeliini eikä sen kirjallisuusviitteisiin. Tahdoit ymmärtääkseni mainostaa omiasi tai toisen henkilön kotisivuja. Tämä tapa toimii keskustelufoorumeilla. Tosin niissäkin usein vaaditaan jokin oma mielipide. Emme voi aina vaan turvata toisten ajatuksiin. On erittäin hyvä, että David Herzogista on liikkeellä paljon asiallista arvostelua ja keskustelua, googlettamalla löytää.

    Vain henkilöltä, jonka nimi selviää minulle sähköpostiosoitteesta, tai jonka tunnen henkilökohtaisesti, otan vastaan linkkejä. Silloinkin käyn itse tutustumassa linkkien sisältöön ennen niiden julkistamista. Omat artikkelini halusin kirjoittaa niin, etten lue enkä kuuntele muiden valmiita arvioita. Eli en tunne noiden laittamiesi linkkien sisältöä, enkä niissä olevaa keskustelua.

  9. tabletto

    (2 linkkiä poistettu. cetalena)
    Noi avasi mun silmät näkemään Herzog eksytyksen.

  10. cetalena Artikkelin kirjoittaja

    Herzogilla ihmiskäsitys on äärikarismaattinen, ja se ei ymmärtääkseni juuri poikkea okkultismin ihmiskuvasta. Termein se poikkeaa ehkä kyllä jonkin verran, mutta hengelliseltä kannalta ajateltuna ei minusta juurikaan. S. 131 Herzog toteaa, että ihmisen henki on todellinen ihminen. Sama ajatus on joissain muissakin kohdissa näkyvissä. Tiedän, että tämä vaatisi selityksiä ja paneutumista enemmän.

    Tuo kaikki liittyy kuitenkin siihen, miten nähdään tyhjän, köyhän ja viheliäisen ihmisen elämä maailmassa, ja yleensäkin koko pelastus Kristuksen sovitustyössä. Pyhä Henki ei ole Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta irrallinen toimija milloinkaan. Sen sijaan okkultismissa ja Herzogin edustamassa kristillisyydessä ihminen on ikäänkuin suoraan yhteydessä yliluonnolliseen – ja syntinen, lihallinen ihminen eksyy. Täydennän vielä: myös Jeesuksen elämäänsä vastaanottanut ihminen eksyy herkästi, jos liikkuu äärikarismaattisissa yhteyksissä. Jokainen meistä tarvitsee hyvää opetusta voidakseen oppia tuntemaan Jeesusta ja juurtua häneen. David Herzogin opetus on täysin edesvastuutonta.

    Herzogin edustamassa kristillisyydessä tavoitellaan ihmeitä ja ilmestyksiä, eikä Jeesuksen tuntemistä, tai häneen heikkona turvautumista. Jeesus sanoi Pyhästä Hengestä: …hän lähtee Isän tyköä … hän on todistava minusta (Joh.15:26).

    Keijo, olen kiitollinen siitä, että tulit keskustelemaan kanssani. Tämä asia on kyllä kovasti mielessäni, ja vaikuttaa myös Laukaan puheeni taustalla.

  11. Keijo

    Niin, kyllä Herzogin opetukseen ja raamatun tulkintaan peilaten joutuu omien ahdistustensa kanssa kamppaileva pieni ihminen joutuu toteamaan, (jos rehellinen ja totuudellinen haluaa oman ihmisyytensä suhteen olla) että se ei vastaa sitä reaalista ihmisen kokemaa todellisuutta. Näissä opetuksissa ei kyllä todellakaan ymmärretä Kristinuskon paradoksaalista luonnetta, sitä kuinka Jumala kätkeytyy vastakohtiinsa, mikä on täysin vieras ja vastakkainen ihmisjärjelle. Uskokin kun näyttää usein ihmisen kokemuksena olevan epäuskoa ja suurta hätää, epätoivoa, avuttomuutta kuten Kanaanilainen nainen joka pyysi että saisi syödä muruja Herransa pöydän alta. Ja mikä oli Jeesuksen arvio hänen uskostaan? Suuri usko. Mutta ei ollut varmaan sitä naisen itsensä kokemana. Herzogin kaltaista opetusta kuunnellessa tulee väistämättä kysymyksen äärelle minkä jo opetuslapset kysyivät mm. Jeesukselta; ”mitä meidän pitää tehdä, että me Jumalan tekoja tekisimme”. Hieman muunntellen tätä; miten minun pitäisi toimia/tehdä/menetellä, että pääsisin tuohon kirkkauden tasolle, mistä opettaja Herzog puhuu? Ja siihen hänellä on varmaan tarjolla laaja variaatio ”temppuja”. Ts. kuinka ovelasti tässä viedään fokus ihmiseen ja altistetaan tietylaiseen johtaja-riippuvuuteen, mutta ei Kristus-riippuvuuteen. Mutta mikä oli Jeesuksen vastaus: ”se on Jumalan teko, että te uskotte häneen jonka Hän on lähettänyt”. Tässä tulee fokukseen Jumala ja Kristus. Kuinka vapauttavaa ja lohdullista. Minun ei tarvitse kaivaa itsestäni mitään sellaista mitä siellä ei ole, vaan saan tulla Hänen luo juuri tyhjänä, köyhänä, viheliäisenä, täynnä epäuskoa, lohduttomuutta, syntiä ja Pyhä Henki osoittaa Ristiinnaulittua. Siinä todellinen Kirkkaus täällä maanpäällä. Herra auttakoon, että saisin tämän salaisuuden äärellä olla ja uskon säilyttää.

  12. cetalena Artikkelin kirjoittaja

    Kiitos, Keijo, kun tulit tuomaan tärkeät ajatuksesi. Olen lukenut eteenpäin kirjaa ”Kirkkauden salaisuudet paljastetaan”. Virheitä on ihan jatkuvasti. ”Maa on oleva täynnä Herran kunnian (kirkkauden) tuntemista, niin kuin vedet peittävät maan” (Hab.2:14). Tässä Herzog korostaa, että on kyse aistein eikä ymmärryksellä tunnettavasta kirkkaudesta (s.114). Asia on juuri päinvastoin (knowledge, kunskap). Lisäksi tuo viittaus on rinnakkainen Jes.11:9 kanssa. Kyse on ajasta, jolloin ei enää tehdä pahaa. Viittaus osoittaa aivan toiseen aikaan kuin nykyinen aika; näemmehän pahuuden voiman jopa lisääntyvän. Herzogille ”kirkkauden tunteminen” on avain, jolla voi vapauttaa ihmeitä.

    Eräästä Herzogin vierailua mainostavasta linkistä löytyy: Herzogin vierailu Rukousjohtaja: Päivi Heikkilä,

    Lisäksi kampanjan operatiivisessa johtoryhmässä ovat mukana:
    Martti Ojares (TV7), Markku Kuparinen (TV7), Seppo Pehkonen (Näky magazine, Citysrk), Heikki Hilvo, Mirkka Jantunen (GNE),
    Eija Kärkkäinen (GNE) ja Peter Hackzell (ESY).

    Tuossa on myös Heikki Hilvon nimi. Hän vaikuttaa Hengen uudistus kirkossamme -liikkeessä. Kuinkahan laajasti Hengen uudistuksen ihmiset yhä vielä ovat näiden äärikarismaatikkojen ajatusten takana? Luulen, että he ovat vähän samassa asemassa kuin mainitsemasi Leevi Launonen, eli epäselviä.

    Päivi Heikkilän kirjan ”Herra antaa teille kaupungin” olen arvostellut. Se on nyt esillä juuri ennen Herzogin kirjan arvostelua. Hyvä näin, koska Heikkilä on mukana Herzogin vierailulla.

  13. Keijo

    Hienoa, että näitä arvioivia ja kriittisiä ääniä jaksat nostaa esiin. Itsekin jonkin verran Herzogin toimintaa seurasin mm. TV7- lähetysten kautta silloin kun hän viimeksi Suomessa oli. Kyllähän se paikoin oli suorastaan järkyttävää katseltavaa. Niin itsevarmaa, röyhkeää, kuulijoita aliarvioivaa, kaikkea muuta kuin itsenäiseen ajatteluun, tutkimiseen ja arvointiin kutsuvaa, Jumalan suhteen ottavaa, omistavaa, komentavaa vs. saavaa, ikävöivää, anovaa, kunnioittavaa jne. Puheiden sisältöjen keskiössä lähes yksinomaan mitä ihmeellisimmät parantumiset, laihtumiset, hiusten kasvut, Sofar-torvet jne. ja ylipäätään ihmisen toiminta ja tekeminen. Mutta missä sanoma ristiinaulitusta Kristuksesta, Jumalan teosta, armosta, anteeksiannosta, evankeliumista ja toisaalta ihmisen hädänalaisesta tilasta ja synnistä. Kuuntelin myös RadioDein kautta puolen tunnin mittaisen debatin jossa toimittaja haastatteli Mika Jantusta ja Leevi Launosta (Ristin Voiton päätoimittaja) Herzogin toiminnasta ja teologiasta. Launonen kyllä useassa kohtaa kyseenalaisti Herzogin teologiaa, mutta itse olisin ainakin toivonut vieläkin vahvempaa irtisanoutumista ja terävämpää ja kriittisempää arviota. Jäi vähän tuntuma, että Launonen halusi yhtäältä olla rakentava ja vaalia kristittyjen yhteyttä, koska samaan aikaan kun toi esiin kritiikkiä halusi korostaa myös myönteisiä asioita. Onhan kristittyjen yhteys toki tärkeää, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Jantunen puolusti useaan otteeseen Herzogia ja totesi kuinka kaikki tapahtuu Jeesuksen nimessä ja perustellen hänen toimintaa yksittäisillä, irrallisilla Raamatun jakeilla. Kaikki saadaan näyttämään niin helpolta, yksinkertaiselta, toimivalta ja hauskalta kunhan vain otetaan käyttöön oikeat menetelmät. Kyllä me todella tarvitsemme kipeästi uutta reformia.

Kommentointi on suljettu.