Näytteitä sivuilta 24-27. Käytän kirjassa esiintyvää Raamatun käännösasua vähäisesti muutettuna nykyiselle kielelle.
”Mutta kootkaa yhteen kaikki Mooseksen, pakanoiden ja tietoviisaiden viisaus, ja te huomaatte, että se kaikki on Jumalan edessä joko epäjumalanpalvelusta tai ulkokullattua viisautta tai maallisen hallituksen alueella ilmestyessään vihan viisautta. Sen tähden niin kuin tämän kuninkaan, Kristuksen, kauneus yksin on kauneutta, samoin on Hänen viisautensakin ainoa viisaus, s.o. lupausten viisaus. Ja Hänen puheensa on suloista, täynnä lohdutusta ja uskollisuutta. Runoilija lukee tässä huolellisesti ennustukset ja lupaukset Kristuksesta ja huomaa, että Hänen huulensa ovat mitä suloisimmat ja ihanimmat, ja ne vetävät puoleensa kaikkien heikkojen sydämet.
Kristusta ei siis tule kuvata, kuten välillä näemme, suussaan sappi tai miekka, paitsi jos sen käsität Hengen miekaksi. Hänet tulee kuvata niin, että Hänen huulensa näyttävät olevan pelkkää makeutta ja hunajaa. Se, joka toisin kuvaa tätä suuta, erehtyy, ja ennemmin kuulkaamme tätä runoilijaa kuin paavilaisia ja saatanaa, jotka ovat tämän kauhistuttavan kuvauksen keksineet. Mutta runoilija ei meitä petä sanoessaan Kristuksen suuta kaikkein suloisimmaksi.
Tämä on painettava huolellisesti mieliin. Sillä Kristuksen asia ei ole sanallansa surettaa ja pelottaa sydämiä. Ja jokainen, joka Kristuksen nimellä pelottaa ja ahdistaa omiatuntoja, ei ole Kristuksen, vaan perkeleen sanansaattaja, sillä näin sanotaan Kristuksesta: Ei Hän murenna särjettyä ruokoa eikä sammuta suitsevaista kynttilän sydäntä; ei Hän riitele eikä huuda, eikä yksikään kuule Hänen ääntänsä kujilla (Matt.12:20,19). Ei Hän ole tyly, ankara ja karkea niin kuin Mooses, joka puhuu niin, että sydän on siitä nääntyä. Sillä hänen huulilleen on vuodatettu sappea ja vihaa, johon on sekoitettu koiruohoa. Sen tähden pysyköön Mooses tarpeeksi kaukana. Mutta meidän kuninkaallamme on suloiset huulet. Hänen sanansa on syntien anteeksi antamuksen sana, nöyrien lohdutus ja Hän lupaa elämää ja autuutta tuomituille ja kuoleville.
Ei hän myöskään sano näitä huulia armollisiksi, vaan hän sanoo, että armo on vuodatettu Hänen huulilleen. Hän tahtoo sillä osoittaa, että Kristuksen huulilla on mitä runsain rikkaus, niin että Hänen suustansa vuotavat ikään kuin runsaasta lähteestä mitä rikkaimmat lupaukset ja opit, joilla Hän rohkaisee ja lohduttaa sieluja. Sitä samaa, jota aina Kristuksesta kuulette, sanoo tässä lyhyesti myös runoilija. Hän käyttää kuitenkin erinomaisia, varsin runollisia sanoja: Armo on tämän kuninkaan huulilla, jopa Hänen huulilleen vuodatettu. Näin sanotaan, jotta tietäisit tämän armon lähteen runsaasti kumpuavan ja kuohuvan, ikään kuin hän tahtoisi sanoa: Meidän kuninkaallamme on sellainen viisaus, jommoista ei kenelläkään ihmisellä ole.
Se on näet suloisin ja ihanin viisaus, koska Hän korjaa särjetyt, lohduttaa ahdistetut, rohkaisee epätoivoiset, nostaa kaatuneet ja nöyryytetyt, vanhurskauttaa syntiset, tekee kuolevat eläviksi, ja mitä muuta onkaan, jota autuuden sana vaikuttaa, sitä kaikkea Hän runsaasti tekee. Se on siis suloinen ja ihana viisaus, joka ansaitsee näin suuren ylistyksen. Tästä sanoo Jesaja: Herra antoi minulle oppineen kielen, taitaakseni puhua väsyneille ajallansa (Herra, Herra on minulle antanut opetuslasten kielen, niin että minä taidan sanalla virvoittaa väsynyttä KR1933, Jes. 50:4)
Huomaa tarkkaan myös tämä, ettei Kristuksen kieli pelota eikä vahingoita, paitsi kun Hän puhuttelee ylpeitä ja kovasydämisiä, joille Hän sanoo: Voi sinua Korasin, voi sinua Betsaida! (Matt. 11:21). Mutta silloin Hän toimittaa toisen (Mooseksen) virkaa, niin kuin Jesajan ennustuksessa huomautetaankin. Mutta tämä psalmi puhuu Hänen omasta virastansa ja työstänsä, jota Hän omillensa tekee, eikä toisen työstä. Hän ei tässä puhuttele kovasydämisiä ja ylpeitä, vaan niitä, joita ulkonaisesti ahdistaa maailman hirmuvalta, ja sisällisesti Mooses ja lain sana, vieläpä perkeleen kavaluus, omantunnon heikkous, murheelliset ajatukset ym. Hän puhuttelee niitä, jotka uskovat Kristukseen ja joilla on tällaiset siunaukset, ja lupaa heille kuninkaan, joka on kaikista viisain ja jolla on sellainen sana ja viisaus, että Hän voi parantaa heidän vikansa. Hän lupaa heille vielä: Katso, ole hyvässä turvassa, rohkaise itseäsi turvautumalla tähän kuninkaaseen, joka ei vihaa eikä rankaise sinua pahasti, vaan on sinulle suosiollinen ja lupaa sinulle iankaikkisen elämän. Hänellä on mitä suloisimmat ja anteliaimmat huulet.”
Ceta Lehtniemi